Shams
    Hej!
    Jag går första året på gymnasiet (andra till hösten) och läser naturvetenskaps programmet. Jag valde natur mest för att det är ganska brett och det sägs att man kan bli vad som helst och jag har ingen aning ol vad jag vill göra senare så därför valde jag det. Är inte särskilt förtjust i kemi & biologi. Men nu så har jag börjat få intresse för att bli detektiv i framtiden och inom kriminal området. Min fråga är kan jag läsa jurist (antar att det är vad man läser för att bli en detektiv) sedan på universitet och utbilda mig till det jag vill direkt efter gymnasiet? Eller måste jag läsa om ämnen eller gå extra år eller behöva gå på komvux?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Shams,

    särskild behörighet till juristprogrammet är godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b. Det är lätt att bli BEHÖRIG till juristprogrammet, men sedan svårt att komma in - därför att utbildningen är mycket populär och många söker med höga betyg; således krävs det höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet, för att komma in på juristprogrammet.

    Du skriver om att du vill bli "detektiv". Om du menar Privatdetektiv>> - då ställs det inga formella krav i Sverige idag, dvs vem som helst får kalla sig för "privatdetektiv" och om man lyckas skaffa sig betalande kunder kan man agera som privatdetektiv när och hur man vill.
    Om du menar kriminolog>> eller polis>> - kika på de yrkena. Även forensiker>> deltar i att lösa brott.