Matilda
    Hej! Jag går i 9:an och ska snart göra mitt gymnasieval. Som många andra är jag Liiite skräckslagen..
    Jag vet inte vad jag vill jobba som så jag har tänkt att ett brett program skulle vara bra. Ett program med många valmöjligheter.
    I skolan gillar jag Engelska, Svenska och några No ämnen är roliga och några So ämnen.
    Jag tycker inte om matte och Tyska (moderna språk)

    Jag tänkte gå Naturvetenskaps programmet, eftersom det är en bred linje. Men jag tycker inte om matte och har lite svårt för det. Så jag är rädd för att det blir för tufft för mig.

    Så då har jag istället tänkt på samhällsvetenskaps programmet, eftersom de också är ganska brett.
    Men humanistiska programmet verkade intressant med litteratur. Det ända jag hört om HU är att det verkar intressant i början, men sedan är det många som ångrar sig och byter program.

    I vilket fall som helst (om jag går SA eller HU) så ska jag lägga till Engelska 7, matte 2 och så mycket naturvetenskap som jag kan. (För att få en så stor valmöjlighet som jag bara kan)

    Så vad ska jag välja?
    Är det stora skillnader på om jag väljer SA eller HU? Kan jag bli något i SA som jag inte kan bli i HU?
    Vilken av SA och HU är bredast?
    Är det något jag borde tänka på? Vilket val är smartast? Något jag borde lägga till och läsa om jag går HU eller SA?
    Om jag väljer t.ex. HU och ångrar mig kan jag t.ex efter 1 år byta program. Eller är det försent?

    Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,

    du ställer viktiga frågor. Några av dem kan jag "på raka arm" svara på men inte alla. :)

    Det där med att byta program efter åk1 och inte behöva gå om. Det beror på om ledig plats finns på det programmet dit du vill byta till. Det är "slumpen" /i mångt och mycket/ som avgör. Om inte någon plats finns, då kan man inte byta. Så enkeIt och tråkigt är det, tyvärr. Men även om pIats finns, kan rektor ändå säga Nej. T.ex kan skoIa bestämma att de vill ha "arbetsro" och inte tar emot andra elever än via Gymnasieantagningen till åk1.

    HU och SA är ganska lika varandra. Den största skiIInaden är kanske att man på HU inte behöver Iäsa matte 2. På SA måste man läsa 2 kurser i matte - 1b och 2b, men på HU är bara 1b obIigatoriskt att läsa.

    Jag förstår att du vill ha en "bred" utbildning så att du har många vaImöjligheter. Tyvärr är det så att med "bara godkända betyg" har man ändå väldigt få valmöjligheter. Och det kan bli en "återvändsgränd" också... Exempel: en elev tar examen från Naturvetenskapspr.inrikt Natur - och är Behörig till väldigt många olika högskoleutbildningar inkl.Läkarprogrammet, Veterinär, Tandläkare, och massa andra högskoleutbildningar, men hen kommer inte in någonstans över huvudet taget. Det hjälper inte att vara behörig, om man har för låga betyg. Man förlorar i konkurrensen och får ej någon utbildningsplats någonstans. Man har inget yrke att "luta sig mot" och komvux säger Nej, tar inte in för att läsa upp från godkända betyg. Det är endast om man ej har godkända betyg i kurser, då kan man få läsa på komvux.

    På så sätt är det bättre att inte ha godkända betyg - för att få chans att läsa på komvux.

    Mitt råd är därför att satsa på gymnasiet på något som man gillar och trivs med så att man kan ha en trevlig tid på gymnaiset och om man gillar ämnena, har man också bättre chans att få högre betyg. Ett annat bra alternativ är att skaffa sig ett yrke - gå ett yrkesprogram. Och sedan när du vet vad du vill jobba med i framtiden, kan du komplettera med betyg på komvux.

    Det är så tråkigt att träffa ungdomar som har fullständiga gymnasiala betyg, är behöriga till massa högskoleutbildningar men ej kommer in någonstans. De blir då hänvisade att söka ngt. jobb där endast "allmän gymnasiekompetens" räcker - man kan se exempel på vilka jobb det är här>> men det är hård konkurrens om de jobben.

    Så mitt råd är att antingen satsa på att snarast möjigt skaffa sig ett yrke eller välja ett högskoleförberedande program där man vet att man kan få höga betyg (och hur vet man att man kan få höga betyg? - jo, om man gillar ämnena och har A-betyg i dem redan på grundskolan).

    AlIa som Iäser mitt svar och inte håller med - är välkomna att höra av sig! Alla tips och åsikter är jättevälkomna!

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA