kreta
    jag går teknik år 1 och jag undrar bara om det är så att man kan ta studenten med f eller f* i gympa för jag skulle hellre skolka gympan än försöka något annat, jag skulle i alla fall vilja veta om ett f i idrott påverkar någonting annat än dina poäng för högskolan

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kreta,
    Med F betyg i Idrott och hälsa 1 kan man uppnå kraven och få Examensbevis från gymnasiet. Man får då, för övrigt, ej ha för många F betyg i andra kurser...

    Dock är det så att i fall man skolkar och ej deltar, så kommer inte läraren ha underlag för att sätta betyg och då blir det, troligtvis, inget betyg. Utan betyg i Idrott och hälsa 1 får man Studiebevis.
    Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Ett annat"problem" blir att med ogiltig frånvaro på 4 tim/månad eller fler - mister gymansieelever rätt till Studiehjälpen från CSN.
    För övrigt, så är det frivilligt /ej obligatoriskt/ att läsa på gymnasiet, över huvudet taget. Man får i Sverige arbeta från det att man har fyllt 13 år.

    Vänligen
    Julia syv

    • : tack för svaret, Julia, är Examensbevis det man också skulle få om man fick A i alla ämnen, dvs man kan söka till högskola med det, men inte med Studiebevis, så skillnaden mellan (i mitt fall) att kunna gå på högskola är om min lärare har betygsunderlag, i det fall undrar jag om jag skulle få en 'F-varning' om jag skolkar och då får en chans att ge betygsunderlag eller är idrott baserat mer på typ lektionstillfällen om du fattar vad jag menar
    • Julia : Betygssättning är det Lärarens kompetens och ansvar. SYVkan inte svara på i vilka fall läraren sätter betyg F och i vilka fall läraren ej sätter ngt. betyg; prata med din lärare. Det är en Bedömningsfråga... och det finns ej strikta regler kring det. Dock vet jag (av erfarenhet) att om eleven uteblev från minst 50% av lektionerna, så sätter lärare inte betyg. Betyg brukar sättas vid minst 50% närvaro på kursen; det är en sådan "oskriven regel", som kanske inte gäller på alla skolor... Vi avråder, annars, i vilket fall - från att skolka.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kreta,
    om du med "studenten" menar delta i studentfirandet: springa ut, vara med på studentbalen och på champange-frukosten, så får alla delta som gick på gymnasiet i 3 år, även om de ej fick några godkända betyg.
    Sedan är det stor skillnad på vad man får i handen,när man slutar på gymnasiet:
    Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet
    Examensbevis från högskoleförberedande program eller från Yrkesprogram med godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6 ger grundläggande behörighet...
    så det blir skillnad på vad man kan göra efter gymansiet, beroende på de prestationer som man gjorde på gymnasiet, men delta i "studenten" får, nu för tiden, alla göra - som så önskar.

    Hänvisning: läs gärna framtid.se/reportage/studenten.

    Vänliga hälsningar
    ANNA