Alma

    Jag går i ettan på ekonomiprogrammet och kommer förmodligen få F i tyska 3, kan jag fortfarande ta studenten eller måste jag läsa upp betyget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alma,

    det går att ha F betyg i moderna språk, exempelvis i Tyska3 i examensbeviset. Men du får möjlighet att göra prövning i den kursen innan du tar studenten; F betyg drar ner meritvärde ganska mycket; skillnaden mellan F och E är lika stor som mellan A och E betygen, så om du får E betyg i tyska 3 in i ditt examensbevis, gör det lika mycet "gott" för ditt meritvärde som om du läste upp betyget från E till A.

    Vänligen
    ANNA