wbeter
    Hej! Jag har länge siktat på att utbilda mig till psykolog, efter att jag gått klart psykologi A på universitetet. Psykologi är oerhört spännande, men något jag märkt är att även mitt intresse för vård överlag har vuxit. Jag har samtidigt fått ett allt starkare intresse för anatomi och den mänskliga kroppen, dock inte lika starkt som intresset för psykologi.

    Med ett samtidigt intresse för kroppen och sinnet har jag därför börjat tumma på att utbilda mig till läkare och specialisera mig inom psykiatrin. Dock har jag frågor kring arbetsuppgifterna som psykiatriker.

    Jag är nämligen betydligt mer intresserad av samtalsterapi, än farmakologisk behandling. När jag googlar läser jag allt ifrån att psykiatriker enbart utför farmakologisk behandling, primärt utför farmakologisk behandling, eller i vissa fall även utför samtalsterapi. Vilket av dessa stämmer? Är det en del av yrket som psykiatriker att arbeta med samtalsterapi? Handlar det om krav på kompletterande utbildning som psykoterapeut? Är det först därefter som man kan utföra samtalsterapi som psykiatriker?

    Stort tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Psykiatriker och Psykoterapeut är olika yrken. Kika gärna på framtid.se/yrke/psykiatriker och framtid.se/yrke/psykoterapeut --- nu jag är inte expert på område psykiatri eller psykoterapi så du får gärna fråga de som är experter inom de områden, men min uppfattningar att Psykiatriker bedömer vilken behandling eller vilken kombination av behandlingar som just det "fallet" (den patienten) behöver och ibland behövs farmakologisk behandling och ibland samtalsterapeutisk och ibland en kombination av båda behandlingsmetoder.
    Fundera på följande: om du utbildar dig till läkare kan du efter det bestämma om du vill satsa på att bli Specialistläkare med specialiseringen Psykiatri eller om du vill söka till psykoterapeutprogrammet (det är annars inget som säger att man inte ska kunna, i alla fall teoretiskt sett, satsa på båda de vidareutbildningar men det kommer ta lång tid... kanske går det att gå psykoterapeutprogrammet samtidigt som man läser specialisering efter läkarexamen för att bli Specialistläkare - båda utbildningarna borde gå att läsa på halvtid och med det kanske kombinera och läsa de samtidigt, men att läsa mot Specialistläkare kommer i så fall ta 10 år och Psykoterapeutprogrammet kan man på halvtid läsa på 3 år, i alla fall utifrån de uppgifter som jag har tillgång till).

    Studie- och yrkesvägledare