Maria24

    Hej Jag har gått Psykologiprogrammet på Luleå Universitet, har en fil mag. examen i psykologi. Har jobbat som beteendevetare inom Företagshälsan, och är idag samtalsterapeut inom hälso & sjukvård. Skulle behöva förkovra mig med att bli KBT terapeut. Ser att det finns en del kurser på distans lite här och där. Det jag undrar nu: 1. Vad krävs för att bli en legitimerad KBT-terapeut? Kan jag med min examen ens fortbilda mig till det? 2. Vilken typ av utbildning/utbildare är seriösa om man då utbildar sig för KBT terapi utan legitimation? Tacksam för svar Maria

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    För att kunna få ut legitimation från socialstyrelsen för att kunna i Sverige kalla sig för leg.psykoterapeut och få lov att jobba som Psykoterapeut måste man i sin ansökan till socialstyrelsen uppge att man har psykoterapeutexamen, alltså examen från Psykoterapeutprogrammet och man får legitimation för att jobba just inom den inriktningen som man har utbildad sig inom, t.ex - inriktning kognitiv beteendeterapi (KBT) eller inriktning klinisk psykologi eller Psykodynamiskt orienterad psykoterapi, eller Familjeterapi, Familje- och systemorienterad psykoterapi, eller socialt arbete, eller psykologisk behandling/psykoterapi.
    Psykoterapeutprogrammet med inriktning Kognitiv beteendeterapi (KBT) ges, vad jag kan se på följande svenska lärosäten: Linköpings universitet, Lunds universitet, Göteborgs universitet och Karolinska institutet (i Stockholm). Inför psykoterapeutprogrammet kan utbildning i "psykoterapi, sett 1" krävas (beror på vilken tidigare utbildningsbakgrund man har) och den förberedande utbildningen ges av bl a Sverigehälsan.
    Du nämner i din fråga även KBT-terapeut (utan legitimation), och frågan är i så fall var kan man arbeta som "KBT-terapeut (utan legitimation)"? Utbildningarna finns inom olika skolformer, t.ex inom yrkeshögskola:
    man kan utbilda sig till Socialpedagog med inriktning KBT, se utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-kbt -- utbildningar inom Yrkeshögskola är seriösa (du frågar om det också) för att de beviljas av och står under kontroll MYH, myndigheten för yrkeshögskola.
    Hos privata skolor kan man utbilda sig till t.ex Certifierad KBT-terapeut, t.ex hos Expressa och Terapiakademin. Hos Grundstenar Education finns utbildningar till Diplomerad Samtalsterapeut och Diplomerad Utmattningsterapeut. Du får gärna titta på alla utbildningsalternativen som jag nämner i mitt svar nu. Du får jättegärna kontakta de utbildningsansvariga för mer information om varje utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare