Lisa
    Hej!

    Jag är intresserad av att läsa kinesiska på gymnasiet, men undrar vilken nivå jag kommer att läsa. Min klass har studerat kinesiska som C-språk på en relativt låg nivå, sedan år 1 i grundskolan.

    Om jag då väljer att fortsätta studera kinesiska på gymnasiet, kommer jag att behöva läsa Kinesiska 3? Jag tror att det kommer att bli för svår nivå och undrar därför om jag kan läsa Kinesiska 1 eller Kinesiska 2, men kommer jag då få möjlighet till lika många meritpoäng som om jag hade läst Kinesiska 3?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,

    vet du vilka gymnasieskolor som kan erbjuda läsa kinesiska? De moderna språken som på gymnasiet måste erbjudas är endast tyska, franska och spanska. Kinesiska måste inte erbjudas. Det är några få gymnasieskolor som erbjuder kinesiska.
    Ang. Moderna språk och meritpoäng för dem - så är det från nivå 3 som man får meritpäng, det stämmer.
    Dock kan man uppnå max i merit genom engelska 7 och högre kurser i matematik - dvs utan att ha läst moderna språk 3 eller 4.
    ********
    Om den gymnasieskola du kommer in på erbjuder läsa Kinesiska, då får ni lösa det "på plats"; du kan kanske göra nivåbedömning i det språket som kan påvisa den faktiska nivån i dina språkkunskaper.
    Om du läste kinesiska under åk8 och 9 på grundskolan, då är det troligtvis så att du skulle behöva börja med Kinesiska 2 på gymnasiet; och om du läser Kinesiska 2 - under åk1; kanske du kan läsa Kinesiska 3 - under åk2 och Kinesiska 4 - under åk3 och på så sätt kan du få max i merit inom Moderna språk... men frågan är om du kommer in på en gymnasieskola, som över huvudet taget kan erbjuda läsa kinesiska.
    Vänligen

    Julia syv