lina
    Hej,
    Jag är inte 100% säker om jag har uppfattat informationen rätt angående utökade kurser. Ifall jag läser 200 poäng utökade kurser som är markerade med U som inte ger meritpoäng men som krävs för behörighet till just den utbildningen som jag vill söka till, så antar jag att betyget för dem två kurser kommer inte att räknas med i mitt jämförelsetal. Men jag är ändå behörig till utbildningen eftersom jag har Uppfyllt kravet på grundläggande behörighet även om dem två kurser räknas som Utökade kurser. Stämmer det?

    Men om jag däremot läser 200 poäng utökade kurser som är markerade med U, MEN som ger meritpoäng och som krävs för grundläggande behörighet. kommer jag att få meritpoäng och kommer betyget för dem 200 poäng kurser räknas med i mitt jämförelsetal? Med tanke på att dem är utökade kurserna?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Nej Lina!

    Det du beskriver i din fråga - stämmer inte.

    Grundläggande behörighet = examensbevis från ett högskoleförberedande gymansieprogram. Grundläggande behörighet krävs alltid till alla högskoleutbildningar i Sverige.

    Det är Särskild behörighet som är olika för olika utbildningar.

    Och vad som gäller för att utökade kurser ska räknas in i ditt jämförelsetal - så är det både om de ger Meritpoäng eller om de krävs för Särskild behörighet, som de räknas in i ditt jämförelsetal.

    Vi kan ta ett exempel: Om du t.ex. har Naturkunskap 2 och Matematik 3b som blir markerade som U i ditt Examensbevis.

    Om ditt examensbevis är från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, då har du Grundläggande behörighet med eller utan utökade kurser.

    Om du har examensbevis från ett högskoleförberedande program med U-kurser Naturkunskap 2 och Matte 3b gäller följande: betyg matte 3b kommer att räknas in i ditt jämförelsetal för att i fall matte 3 ej krävs för särskild behörighet, då ger godkänt betyg i den kursen - 0.5 i merit.

    Naturkunskap 2 krävs för vissa högskoleutbildningar, t.ex till Sjuksköterska och Röntgensjuksköterska, till Förskollärare och till Arbetsterapeut. Om du söker en av de utbildningar där Nk2 krävs för behörighet, räknas betyg i den kursen med i ditt jämförelsetal.

    Men om du med samma Examensbevis söker en annan utbildning, t.ex. om leder till att man kan jobba som Journalist eller Psykolog - där Nk2 inte krävs, då räknas inte betyg i den kursen med i ditt jämförelsetal (för att det spelar ingen roll just för de utbildninar om du läste den kursen eller inte).

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv