Oscar
    kommer det bli krångligt att byta pga skolan befinner sig i ett annat län.
    hej! jag går El och energi med inriktning dator och kommunikationsteknik men vill byta till en annan skola i ett annat län (till Elteknik) för att det är ca 50km (enkelresa) till min nuvarande och den jag tänkt byta till är det ca 25km (enkelresa) och känner nu att elteknik lämpar sig bättre för det jag vill jobba med. kommer det bli krångligt att byta till den närmare skolan men i annat län och få bidrag för resa eftersom jag inte bor i samma län som skolan ligger i? det finns fler skolor med elteknik i mitt län men det är fortfarande 50km till dem. jag har snart gått en termin på första året, just nu så går jag i skolan i annan kommun än jag bor i

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Oscar,

    du har rätt att söka om - till åk1 till hösten 2019 och du förlorar inget på att göra det. En ny ansökan påverkar inte dina nuvarande studier eller mölighet att byta skola "på egen hand", genom överenskommelse mellan dig och den "mottagande skolan".
    Frågan är om den skola dit du vill byta har någon ledig plats. Om inte - då kan du inte byta innan de ev. får någon ledig plats. Men även om lediga platser finns, kan rektor ändå vägra ta in. Det är endast via antagningskansliet när man gör ansökan inom ansökningsperiod eller under Omval och konkurrerar med sina grundskolebetyg, som eleven har rätt att komma in. Annars så kan rektor svara att de ej har möjlighet att ta in en ny elev /och detta oavsett om lediga platser, egentligen, finns/.
    Att få resebidrag till en skola som ligger närmare borde inte innebära några problem, även om skolan ligger i ett annat län. Jag kan givetvis inte ge några löften, då det är din kommun som bestämmer, men vår erfarenhet är att alla gymnasieelever som dagligen pendlar till sin gymnasieskola får buss-kort eller "pengabidrag" för att köpa buss/tåg/spårvagns-kort.
    ********
    Du kan göra så här - fråga på den skola dit du vill byta om de har någon ledig plats; om du får svar Ja, vi har ledig plats, då brukar rektor vilja träffa eleven, se betygen och närvarorapporten (för att ingen vill "köpa grisen i säcken", så att säga...) och sedan svarar rektorn att hen kan ta emot eller inte. Detta betydet inte att du då måste byta. Du kan samtidigt be din kommun om svar ang. bidrag för att pendla /om inte ditt nuvarande buss-kort gäller vid de andra resorna/ - och sedan kan du & dina vårdnadshavare fatta beslut om du ska byta eller inte.
    Går det inte att byta nu, sök till åk1 till ht-19 men fortsätt läsa som vanligt. Om du blir antagen till åk1 till den nya skolan, visar du dina betyg från åk1 från din "gamla" skola och borde bli "framflyttad" till åk2.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    L.

    Liselotte
    • : Tack så mycket för svar :) ska jag prata med min nuvarande syv/rektor först eller med skolan jag vill söka till först?
    • Milla : Du frågar på den skolan dit du vill byta. Om plats finns och du får byta, kommer den nya skola hjälpa dig med ”formalia”; du behöver inte prata med ngn på din nuvarande skola. Lycka till!