Elev

    Hej, Jag studerar på komvux för att få en examen mot natur-teknik. Jag har 2250 poäng godkända och ska snart läsa kursen för komvuxarbete vilket efter kursslut innebär 2350 godkända poäng. Jag har ett antal F-kurser från gymnasiet, men alla är 100 poäng därför behöver jag nu läsa en 50-poängskurs. Jag hittar ingen lista på 50-poängskurser någonstans och kommer inte i kontakt med studievägledarna i min kommun för vägledning. Jag kan välja valfri kurs då alla andra krav är uppfyllda.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie,
    jag tvivlar på att komvux i din kommun erbjuder alla 50-poängs kurser som får lov att (på gymnasienivå) finnas. Du bör i utbildningsutbudet som komvux i din kommun har se vilka kurser som erbjuds. Vid kursnamn bör uppger hur stor kursen är, om den är á 50p., á 100p eller 150p eller 200p. De flesta gymnasiala kurser är á 100p.
    Jag kan ge dig några exempel på vilka kurser är 50-poängskurser men du får se upp för "överlappning", t.ex om du i ditt examensbevis kommer ha en kurs Naturkunskap 1b, 100p., då kan du inte i samma examensbevis ha en kurs Naturkunskap 1a1, 50p. eller en kurs Naturkunskap 1a2, 50p. Detsamma gäller kurser i Historia. Och det finns även en 50p.kurs som tillsammans med en 100p.kurs "bildar" en större kurs Fysik1a, 150p. Råkar du bli antagen till en 50p.kurs som medför "överlappning" så ska du inte kunna ta in den i ditt examensbevis tillsammans med en annan kurs inom samma ämne (på grund av överlappningen).
    Exempel på gymnasiala kurser som har omfattning 50 poäng:
    Bild och form 1a1
    Bild och form 1a2
    Cad 1
    Cad 2
    Cad 3
    Filosofi 1
    Filosofi 2
    Psykologi 1
    Psykologi 2a
    Psykologi 2b
    Religionskunskap 2

    Studie- och yrkesvägledare