.

    Hej! Jag vill gå Ekonomi på gymnasiet och har sett att medel meritvärdet ligger på 267 i den skolan jag vill gå på. Betyder det att jag behöver ha runt 260 i merit? Eller kan jag komma in med 225 ändå?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vid ansökan till gymnasiet konkurrerar de behöriga sökande om platserna: antal utbildningsplatser ställs mot sökande med de meriter som sökande har; ingen kan på förhand veta exakt hur höga betyg som kommer ge plats.
    Det viktigaste är att du blir BEHÖRIG - alltså har godkända betyg i de "rätta ämnena" i ditt slutbetyg från grundskolan
    sedan är det viktigt att försöka få så höga betyg som möjligt in i ditt slutbetyg från grundskolan och vi rekommenderar också att söka många Olika alternativ till gymnasiet. Sök till flera olika gymnasieskolor och/eller flera program på samma skola - eller både och: flera olika program på flera olika gymnasieskolor.

    Du blir inte högre prioriterad till gymnasial utbildning om du endast söker ett alternativ. Det är en svår situation om du endast kan tänka dig läsa just Ekonomiprogrammet och just på en enda skola. ... Vad gör du i så fall om du inte kommer in?
    Som sagt, ingen kan lova dig att ett visst antal betygspoäng kommer garanterat ge plats på en viss gymnasieskola. Det kan även hända att just den utbildning du vill gå på ej kommer att starta - det är bl.a lärarbrist och andra omständigheter som kan, tråkigt nog, ligga till grund för att utbildningen inte kan starta.
    Mina råd blir att du söker flera olika alternativ i din gymnasieansökan + att du försöker få så höga betyg in i ditt Slutbetyg från grundskolan, som möjligt.

    Hälsningar
    Mikael
    P.S: För att bli behörig till gymnasieskolans Ekonomiprogrammet (EK), Humanistiska programmet(HU) eller Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) krävs det godkända betyg i geografi, historia, samhällskunskap och religionskunskap samt i minst 5 andra valfria ämnen + i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik.