Magnus
    Jag har 18,6 med full merit i betyg. 1,05 på hp. Är det en extremt minimal chans att jag börjar på civ ing. elektroteknik på KTH? Vill verkligen plugga det där. Vilken sökgrupp tillhör jag med mina gymnasiebetyg? Tänkte söka hösten 2017

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du har Examensbevis och du inte kompletterat med fler betyg efter gymnasiet, prövas din ansökan i BI urvalsgruppen; den prövas också i HP gruppen pga du har gjort högskoleprovet ... Det går att titta på antagningsstatistik från föregående antagningar men vi vet ändå inte vart antagningsgräns hamnar framöver. Vid antagning till hösten 2017 kommer det för första gången bli så att sökande som tidigare tillhörde BIex och BI prövas i samma grupp, BI och hur det påverkar antagning är oklart.Gör om högskoleprovet och försök, om du kan, även höja ditt meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så om jag nu har ett E i historia 1b och pluggar upp de till ett D på komvux har jag tillgång till Bii och därmed en ticket in till elektroteknik?
    • : Det är inte ens logiskt, det låter som att jag inte ens behöver D i Historia 1b. Det räcker med att få samma betyg på Komvux. Kommer ju ha precis samma betyg som jag hade från gymnasiet, bara att jag kvalar in på bii-gruppen eftersom jag nu pluggat på komvux eller har missförstått det här helt?
    • Liselotte : Om du vill prövas även i BII gruppen, behöver du Omräknat meritvärde där i omräkningen ingår betygen som är satta efter datumet för ditt "huvudbetygsdokument". Får du samma betyg på komvux eIIer Iägre betyg, kommer inte någon omräkning göras och du prövas då inte i BII gruppen. För att omräkning ska göras och du med det ska prövas i BII gruppen, måste du få högre betyg i samma kurser /i aIIa faII i en kurs/ som redan ingår i ditt betygsokument, dvs i ditt Examensbevis. Alternativt måste du få betyg i en Ny kurs, men den kursen måste krävas för behörighet eIIer ge dig Meritpoäng. I annat faII påverkar inte det nya betyget ditt meritvärde och räknas därför inte in, och med det kommer inte du att prövas i BII gruppen (kompIetteringsgruppen). Och JA, jag håIIer med dig, regIerna är inte aIItid Iogiska! :)