Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    jag förstår att du mycket gärna vill få A betyg i samhällskunskap. Är det för att få bättre chans att komma in på den utbildning på gymnasiet som du helst vill komma in på? eller mest för att du vet att du förtjänar A-betyget? eller kanske både och?
    Men, oavsett orsaken, så är det Lärarens kompetens att sätta betyg, inte Studie- och yrkesvägledarens. Det jag som SYV kan informera dig om är att skillnaden mellan A och B är 2,5 /vilket du kanske själv redan vet/. Om en elev med alla A-betyg i 17 ämnen får 340 betygspoäng att konkurrera om gymnasieplats med, får hen med B betyg i ett ämne 337,5 betygspoäng /skillnaden är alltså inte så stor men givetvis kan det i vissa fall bli avgörande för att komma in på en önskad utbildning på gymnasiet/.

    Angående rätt att komplettera - hur mycket, när eller ens OM... kan inte en studie- och yrkesvägledare uttala sig om mer än att säga att det finns ej några strikta regler som skulle reglera just det.
    Som elev ska man försöka följa lärarens instruktioner på det bästa sättet man kan och om man är missnöjd med sin lärare, ska man vända sig till rektor på skolan för att det är rektor som är ytterst ansvarig.

    Jag förstår att det är inte ett sådant svar du önskar få. Tyvärr kan vi på Fråga SYV ej ge ett annat svar för att betygssättningen ligger utanför SYV-arnas kompetens.

    Vänligen och lycka till med dina studier och dina betyg!
    L.

    Liselotte