Mia
    Har en fråga om en elev som går Ekonomiprogrammet.
    Eleven blir behörig men kommer på att han/hon vill läsa upp t.ex Matte 4 på Komvux året efter studenten bara för att det ev behövs till framtida högskolestudier eller för att få mer meritpoäng. Eleven är ju då i behörigetsgrupp I med sitt gymnasiebetyg, men vad händer då med behörighetsgrupp II, är det bara Matte4 betyget som hamnar i BII eller "hela betyget", dvs Gymnasiebetyget + Matte 4? Det här har jag funderat på förut, men ej hittat något om det på skolverket sida

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Mia!

    I fallet som du beskriver i din fråga blir det så här:

    1) om eleven behöver Matte 4 för behörighet (t.ex söker Läkarprogrammet), då är inte hen behörig (saknas särskild behörighet) utan godkänt betygi Matte 4 och det betyget finns i Kompletteringen - och i så fall prövas personen bara i BII gruppen (betyg i Matte 4 räknas in i elevens jämförelsetal pga det betyget krävs för behörighet) - t.ex om eleven hade alla E betyg i sitt examensbevis och hade med det Jämförelsetal på 10.0. Vi säger att hen hade 1 meritpoäng. Då blir meritvärde 11.0. Vi säger att eleven fick A betyg i Matte 4 på komvux /bara som exempel/ och då höjer Matte 4 betyget och jämförelsetal blir då ca 10.4. Meritpoängen "står kvar" och meritvärde blir 11.4. Med det meritvärdet prövas eleven endast i BII.

    2) om eleven inte behöver Matte 4 för behörighet (t.ex söker Psykologrogrammet), då är hen behörig även utan kompletteringen. Matte 4 ger dock extra meritpoäng. Vi tar samma "siffror" som i punkt 1) ovan. Eleven prövas i BIex och i BI med sitt gamla meritvärde /eftersom hen är behörig även utan komplettering/ som hen hade innan kompletteringen, som i vårt exempel blir 11.5 (för att här ger även matte 3 - 0.5 i merit). Sedan prövas eleven också även i BII gruppen med kompletteringen. Det nya (kompletterade) meritvärde blir 11.9 (det gamla meritvärde var 11.5 - för att eleven får i detta fallet merit även för matte 3; A-betyg i Matte 4 gav höjning av jämförelsetal med ca 0.4 + eftersom Matte 4 inte krävs för behörighet, ger den kursen också Meritpoäng - 0.5) och med det prövas eleven i BII gruppen. Så - om eleven läser kompletterande kurser bara för meritpoäng, prövas hen i BIex och i BI med det meritvärde som hen hade innan kompletteringen och med BII - med det högre meritvärde, som hen fick efter kompletteringen.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Mia SYV på Hälsingegymnasiet

    Ok, då är jag med, tack för svar!

    Sen en helt kanske oväsentlig fråga, men BIEX, är det "Biex" eller "BLex" som är korrekt uttal? Värdelöst vetande, jag vet, men mina elever frågar när jag kör min powerpoint och jag är osäker.

    • Peter : Det är "be-ett-ex" som är BIex, dvs Betygsgrupp I (ett) för de med "examensbevis". Uttalas "Be-ett-ex" alltså.