Malia

    Jag läser just nu x antal kurser på komvux för att få min gymnasieexamen. Jag blir klar med alla kurser i december. Skulle vilja söka in till kriminologiprogrammet (vårtermin), och undrar därför om jag kan söka in till vårterminen 2021 även fast jag inte får min fullständiga gymnasieexamen förrän december 2020? Har läst om att man komplettera, alltså att man söker ofullständigt för att sedan komplettera när man fått betygen. Hur funkar det egentligen och hur gör man en sådan ansökning? Kan jag göra en sån ansökning inför vårterminen 2020 även fast jag inte blir klar förrän december?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Datumen som gäller för ansökan till svenska högskole/universitetsutbildningar ser man på Antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum
    Inför Vårterminen 2021 blir sista dag att komplettera med betyg - som brukar visas på länken ovan på det här sättet

    troligtvis i börjar på december 2020.
    Sista dag för komplettering av ansökan med betyg brukar ligga mellan 1 och 3 december, när ansökan gäller anmälan/ansökan till Vårterminen. Jag blir dock inte förvånad om sista kompletteringsdag kommer sättas till någon dag under slutet på november, heller. Så, håll utskick på sidan (länk överst i mitt svar).
    ang. göra ansökan innan man är behörig - om man vet att man ej ska kunna kompletteera med betyg senast sista dag för komplettering, då är det "ingen idé" att göra anmälan/ansökan - när det gäller söka till Högskola-Universitet i Sverige, för att det enda som händer att man får svar OBEHÖRIG och kommer ej delta i konkurrensen.
    Däremot kan Yrkeshögskola ta in även Obehöriga. Se utbud av yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se
    ***
    Exempel på vilka utbildningar som kan erbjudas inom Yrkeshögskola:
    bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/art-director-copywriter
    frans-schartaus-handelsinstitut/loneekonom-sthlm
    frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker-sthlm
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/vardadministrator
    cm-education-ab/futuregames-3d-grafiker-cm-stockholm
    xenter-botkyrka/dokumentcontroller-registrator-distans-xenter
    Institutet-for-tillampad-hydraulik-ith/hydraultekniker
    yhguiden.se/utbildning/trafikverksskolan/lokforare-angelholm