ejwejkw
    Hej
    Jag har gått om ett år i gymnasiet och går just nu 2 året i naturvetenskapsprogrammet och undrar om jag kommer att sättas in i kompletteringsbetyg som ursvalsgrupp när jag söker till universitet eftersom att jag hade redan läst biologi 1 och använde det som betyg när jag började om så att jag hade redan betyg på biologi? eller vad som gäller för att man hamnar i kompletteringsgruppen?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,

    för att "hamna" i kompletteringsgruppen, BII, måste man ha fått betyg i kurser efter det att man har fått ut sitt Examensbevis på gymnasiet och betyg i de kurser måste också räknas in i Jämförelsetal /och det gör dem endast om kurser krävs för Behörighet eller om de ger Meritpoäng eller om det är betyg som Höjs i en kurs som redan ingår i elevens Examensbevis/ - alla andra Nya kurser räknas ej i jämförelsetal och påverkar därför inte placering inom urvalsgrupper till högskola.

    I ditt fall, när du bytte program inom gymnaiset  kommer du att få ett "vanligt examensbevis", precis som vilken elev som helst som inte har bytt program. Möjligtvis kommer du att ha några U-kurser, utökade i ditt examensbevis... men det placerar dig inte i BII, kompletteringsgruppen.

    Hälsningar

    Daniel

    • : Hej
    • : hade en till fråga och det är att jag tänkte söka till receptarie och jag kollade lite runt och såg att man behövde ha 15 som poäng och jag undrar om jag får utbilda sig till apotekare?
    • Anna : Som Receptarie kan man söka till masterprogrammet för att bli en Apotekare; annars söker man direkt till Apotekarprogrammet.
    • Anna : Det där med "15 som poäng" förstod jag inte riktigt; det får du gärna förklara. :)
    • : jag tänkte plugga i uppsala universitet som receptarie och de ståg att anatgningen var 15,10 som betyg och jag undrar om jag kan plugga masterprogrammet samtidigt som jag pluggar till receptarie i uppsala universitet?
    • : Eller har uppsala universitet att man inte kan plugga masterprogrammet samtidigt som man pluggar till receptarie?
    • : behövs det att jag måste läsa några kurser till för att läsa till masterprogrammet eller går det direkt att jag kan plugga masterprgrammet samtidigt som jag läser receptarie?
    • Anna : För behörighet till Masterprogrammet måste man först ta ut Kandidatexamen. Att läsa till kandidatexamen tar 3 år på heltid. Man kan inte läsa till kandidat och till master samtidigt.
    • Anna : Det är inte Uppsala universitets lokala regler, utan generella regler att man för behörighet till master- eller magisterprogrammet måste först ta ut kandidatexamen. Sedan är det konkurrens om platserna på masterprogrammet, svårt att komma in.
    Läs alla kommentarer