Evelina
    Hej SYV! Jag har läst IB programmet och har IB examen från gymnasiet. Jag går nu komvux kurserna kemi och fysik för att komplettera min examen eftersom jag funderar på att söka till civilingenjör nästa höst och undrar om/hur mitt meritvärde påverkas efter att jag har läst de kurserna? Alltså spelar det någon större roll om jag för A eller om jag får E i de kurserna?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina, utifrån din ålder gissar jag på att IB-examen du har är från 2014 eller senare... reglerna är olika, beroende bl.a på vilket år du fick diploma från IB.
    För de som fick det år 2014 eller senare står reglerna på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare

    Hur reglerna tolkas är det upp till Antagning.se - du kan läsa info på länken ovan; och om du är osäker - kontakta färna Antagning.se för att det är deras tolkning av reglerna som gäller.

    Eng. info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Rakna-ut-ditt-meritvarde/ räknas betyget in i kurser som du kompletterar med för särskild behörighet.

    Jag tänker så här: det finns ingen som helst anledning att medvetet sträva efter lägre betyg än det som man kan få. Du kan behöva de betygen senare i livet (för olika ändamål) - kanske för att få extrajobb under studietiden och högre betyg ser bättre ut i CV!