Athanasios

    Hej, Jag studerar i komvux. Jag har 2250 godkänd poäng men jag hade F i Fysik 1a och Kemi 1. Min SYV sade till mig att jag kunde studera Geografi 1 istället för Kemi 1 och få med Fysik 1a som F i examen . Efter jag fick godkänt i Geografi då en annan SYV berättade till mig att jag behöver två ämnen (fysik,kemi eller biologi) godkända för att skaffa examen eller Naturkunskap 1b(100p) samt en till lektion som har 50p. Jag läste Filosofi 1 och fick godkänt. Så nu jag har 2300 godkända poäng. Min fråga är kan jag få F i Naturkunskap 1b och ändå skaffa examen ? Min SYV säger att det går och att jag bara läste kurserna för att fylla upp kraven för Naturvetenskap och Teknik examen. Stämmer det ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Athanasios!

    reglerna kring innehåll i examensbevis från komvux är rätt så krångliga. Från 1 juli 2021 gäller de nya reglerna. Det är nu ännu mer flexibelt vilka kurser som får ingå. Ytterst ansvarig är rektorn på komvux i din kommun. Att du kan ta in 150p.F in i ditt examensbevis från komvux - stämmer, men vi brukar avråda från att ta in F-poängen in i sitt examensbevis. Tar man ut examen i naturvetenskap-teknik (högskoleförberedande) då är det ofta så att man vill söka till en eftergymnasial utbildning. F-betyget drar ner ditt meritvärde ganska mycket. Det är mycket bättre att läsa ännu fem veckor till och ta ut godkänt betyg i en 100p.kurs och ha i sitt examensbevis alla betyg godkända.
    Nu till din fråga om Naturkunskap 1b-kursen i examensbevis från naturvetenskap-teknik. Jag är inte alls säker på att du kan ta in NK1b kursen in i ditt examensbevis tillsammans med kurserna i fysik, kemi och/eller biologi. Anledningen är den att Naturkunskap innehåller delar av kurserna i kemi, fysik och biologi - och det blir i så fall en "överlappning" (delvis samma innehåll i kurserna). Enligt skolverket blir det upp till rektor att göra en bedömning om överlappningen är för stor för att kunna ta in de kurserna i samma examensbevis. Så, du måste få svar från rektor på komvux i din kommun i fall hen godkänner att du ska ha nk1b i ditt examensbevis och samtidigt en eller flera kurser som har "naturvetenskaplig innehåll".
    Till skillnad mot ungdomsgymnasiet, där kursinnehåll är mycket strikt, är det ganska fritt (flexibelt) vilka kurser som får ingå i examen från Komvux. Men man får inte ta in i samma examensbevis flera kurser med mycket liknande innehåll, t.ex går det inte att ha både matte 3b och 3c in i samma examensbevis (för att innehåll är mycket liknande i de kurserna). Vad gäller naturvetenskap och "naturvetenskapliga ämnen" så är det delvis samma innehåll i kurserna och det är därför omöjligt för oss på FråGA SYV ge svar om du kan ta in nk1b in i ditt examensbevis. Det får bli ett beslut som rektor på komvux får ta.

    • : Hej,
    • : Tack så mycket för svaret. Vad jag menade är att min SYV sade att jag kan kan läsa Naturkunskap 1b istället för Fysik och Kemi.
    • : Jag vill studera utomlands och därmed behöver jag examen.
    • : Jag har sista examination snart och jag är stressad och därför jag undrar om jag kan skaffa examen med Naturkunskap 1b som F.
    • Mikael :

      Man kan ha max 150poäng F-betyg i sitt examensbevis från komvux. Nk1b är en 100p.kurs. Om den kommer ingå i ditt examensbevis och alla andra ingående kurserna har du godkända betyg i, så kan du givetvis ha F i en 100p.kurs (för att max är 150 F).

    Läs alla kommentarer