Sofia
    Hej!

    Jag hade tänkt söka in till ett program på högskolan där jag behöver ha läst matte 4, och jag läste inte mer än matte C (gamla kursen) i gymnasiet.

    Så som jag har förstått så motsvarar matte C matte 3a/b. Kan jag gå direkt på att läsa endast matte 4 på komvux för att få behörighet till utbildningen jag vill läsa? Höjer det dessutom mitt meritvärde eller är det endast behörigheten jag får?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    utifrån din ålder gissar jag på att du har ett Slutbetyg och att det är från år 2013 ditt Slutbetyg är (i vilket fall inte är det från innan 2010...), stämmer det? Varför jag måste gissa åratal på ditt Slutbetyg är för att det är olika regler som gäller för slutbetyg från innan år 2010 och för Slutbetyg från 2010 och senare...

    Om jag gissade rätt och ditt Slutbetyg är från 2010 eller senare, då gäller följande för betyg i kurser som du kompletterar med för behörighet:

    och det som gäller för övrigt finns i infobladet på www.antagning.se - snabblänk är här>>

    Ang. om du får läsa Matte 4 direkt - utan att ha läse Matte 3 innan, så är komvux i din kommun som bestämmer. Det är så här att man anses inte ha förkunskaper i matte om man saknar godkänt betyg i en "underliggande" (lägre) kurs och komvux vill därför inte ge plats på en kurs "i onödan", som de tycker för att chansen är inte stor att man klarar få ett godkänt betyg - så tänker oftast komvux. Men om du bedriver självstudier, kan du anmäla dig till en Prövning>> Du betalar prövningsavgift som för närvarande är på 500 kr och får betyg, som motsvarar dina kunskaper.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv