Hanna

    Hej! Jag läser nu det tredje året på gymnasiet och skulle därefter vilja läsa underrättelseanalys på Lunds universitet. Dock är jag lite förvirrad kring behörigheten. På hemsidan står det att endast grundläggande behörighet behövs, men i PDF-filen säger att man behöver 60 högskolepoäng för att bli antagen. Länk till sidan är: https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-UNDB01 Länk till PDF: http://kursplaner.lu.se/pdf/kurs/sv/UNDB01 Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    du kan kontakta utbildningsansvariga för just den utbildningen och/eller antagningsgruppen på Lunds universitet, men enligt vad jag förstår så är Förkunskapskraven följande: För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet samt fullgjorda kursfordringar om 60 högskolepoäng inom valfritt ämne. Alltså, som jag förstår det så ska man ha läst ett år på högskolenivå på heltid (vilket motsvarar 60 hp) eller två år på halvtid. I annat fall är man inte behörig till den kursen.

    Att ha läst endast en sådan kurs, som är 30 hp, en termin på heltid - är en sort Komplement till övrig utbildning; man blir, liksom "ingenting speciellt", lär sig inte ngt. yrke och får inte möjlighet att söka utbildningar på avancerad nivå med endast en sådan kurs.

    Vänligen
    Julia syv