Mimmi

    Hej just nu har jag läst följande kurser på gymnasiet, vård- och omsorg 1 vård- och omsorg 2 Medicin 1 Specialpedagogik 1 Psykologi 1 Psykologi 2a Psykiatri 1 Räddningsmedicin Komplementärmedicin vård och omsorg vid demenssjukvård Etik och människans livsvillkor jag slutar gymnasiet i juni och vill då direkt läsa upp det som behövs för att bli undersköterska. Jag vet att jag kommer behöva Hälsopedagogig, men är det någon mer kurs jag behöver läsa för att bli undersköterska?

    • Studie- o yrkesvägledare : Hej Mimmi. Det stämmer att du behöver "hälsopedagogik" (100 poäng). Sedan behöver du även läsa "äldres hälsa och livskvalité" (200 poäng). Du behöver även välja någon av följande kurser "akutsjukvård" (200 poäng), "psykriatri 2" (200 poäng) eller "socialt arbete" (200 poäng). Sedan har du de kurser som krävs för att bli undersköterska (tillsammans med de kurser du nämnde ovan). Vill du ha vård och omsorgscollege diplomet så behöver du även Svenska 1 eller svenska som andraspråk 1, samhällskunskap 1a1 och gymnasiearbete. Du är varmt välkommen till oss SYV:are på Vetlanda lärcentrum för ett samtal om du har fler frågor och/eller vill att vi ska lägga upp en studieplan för dig. Mvh, Tilda SYV
    • Julia : Tack så mycket Tilda för din kommentar!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mimmi,

    det är så att i Sverige idag (i alla fall som det är nu...) så är >>>det Arbetsgivaren som fritt får bestämma vilka studier är tillräckliga för att kunna få anställning som Undersköterska>>.
    Arbetsgivaren kan kräva examen från Vård- och omsorgsprogrammet; men arbetsgivaren kan också anställa någon utan någon speciell utbildning också. Det är fritt fram för arbetsgivare att bestämma vem de vill anställa som undersköterskor. Det diskuteras möjlighet att införa någon form av "certifiering" eller "diplom"... men än så länge /februari 2018/ så är det inte så... men om du tar Examen från Vård- och omsorgsprogrammet, då kan du absolut säga att du är utbildad undersköterska. Och en arbetsgivare kan inte säga ngt. annat heller.
    Dock är det inte omöjligt att du får jobb även utan examen från gymnasiet.
    Vill du få examen från Vård- och omsorgsprogrammet? Och om du inte uppnår kraven på gymnasiet, kan du på komvux (med SYV på Komvux) göra planering mot examensbevis och sedan följa den planeringen.

    Allmänna krav för att kunna ta ut examen från komvux
    - 2400 betygsatta gymnasiala poäng;
    - betyg i Idrott och hälsa 1 får inte ingå;
    - minst 2250 Godkända poäng;
    - gymnasiearbete måste vara godkänt och ha rätt tema som passar in i "vård".
    För övrigt måste du ha minst 400 poäng godkända inom "yrkes-kurser" som är rätt för just ditt program;
    svenska eller SAS, svenska som andraspråk 1, matematik 1 och engelska 5 - måste du ha godkända betyg i - också.
    Var god läs även på https://www.fragasyv.se/info/underskoterska

    Om du på gymnasiet inte tar Examen, förlorar du betyget i Idrott och hälsa 1 (pga det betyget ej får ingå i Examensbevis från Komvux).
    Kanske är det fördelaktigt för dig att fundera på om du vill be rektor på din gymnasieskola att undersöka möjlighet att ansöka om "förlängd studiegång" för dig - så att du kan fortsätta läsa på gymnasiet efter sommaren och försöka få examensbevis under nästa läsår?

    Om du går ut gymnasiet med ett Studiebevis (i stället för Examensbevis) - då vänder du dig till komvux; bokar tid med SYV på komvux för studieplanering; Komvux i olika kommuner kan erbjuda olika vård-kurser. Det är i den kommunen där du är folkbokförd (den kallas för "hemkommunen") som du söker studier på komvux.
    Komvux har ofta mer begränsat utbud av kurser, jämfört med gymnasiet.
    Fördelen med att fortsätta läsa på gymnasiet är: Gratis lunch; åk-kort (busskort) + att du garanterat får plats på kurser som du behöver... allt detta får du på gymnasiet, men inte på komvux.

    Komvux ger inte gratis lunch, inte något buss-kort (mat och transport får man bekosta själv) + det ej finns någon garanti på att komma på alla kurser man söker.

    • : Hej! Sammanlagt har jag läst 1900 poäng när jag går ut. Men det måste väll finnas ett visst antal kurser som man måste läsa för att bli undersköterska?
    • Anna : Nej, det finns det inte. Läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/underskoterska
    • Anna : Olika arbetsgivare kan ställa olika krav. Men om du tar Examen från Vård- och omsorgsprogrammet, då kan ingen säga att du Inte är Utbildad undersköterska.
    • Anna : Du kan se vilka kurser som ingår i Omvårdnads-paket på komvux (kan vara lite olika i olika kommuner vilka kurser som ingår); och du kan jämföra vilka kurser du har godkända betyg i och vilka kurser du saknar; men sedan är det inte säkert att de kurser du saknar kan läsas som Fristående kurser på komvux (det kan vara så att de endast ingår i "paketet" och till kurspaketet blir du inte antagen pga du redan har godkända betyg i många kurser...). Det finns inte någon garanti på att få plats på komvux. Vi hoppas givetvis att du kommer in, men garantera det kan ingen göra. Därför råder jag dig att undersöka möjlighet att förlänga dina gymnasiestudier - så att du ska kunna ta examensbevis från gymnasiet under nästa år.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mimmi,
    ta gärna >> kontakt med Komvux i din kommun. Vi hoppas du kan träffa en studievägledare på komvux redan under våren och diskutera hur och när och Vad du ska söka läsa på komvux.

    Hälsopedagogik + kanske någon valfri vård-kurs till skulle jag rekommendera att du läser. Det är möjlighet att du kan få Diplom från Vård- och omsorgscollege, efter dina studier på komvux. Examen från komvux VO-programmet är mycket fördelaktigt om du kan få; eller examen från gymnasiet... det är nästan ingen skillnad på innehåll /lite friare med kurser på komvux och idrott-och-hälsa 1 får ej ingå/ i examensbevis på komvux och på gymnasiet.
    Tips - sök sommarjobb och sök det redan nu, idag!
    Du kan få sommarjobb på de meriter du får till sommaren. Sedan är det ofta så att man får på den arbetsplatsen där man sommarjobbade, stanna och fortsätta jobba - i alla fall på deltid eller "timmar vid behov"; och du kan då fortsätta (förhoppningsvis) jobba efter sommaren, även du samtidigt också studerar.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp! och Lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare