Oliwia
    Hej!

    Jag skulle vilja göra prövning i kurs matematik 1a, för att höja betyget (D) som finns på min gymnasieexamen, samt höja snittbetyget. Dock finns den kursen inte i prövningsenheten, förutom matematik 1b och matematik 1c som är tillgängliga.

    Är det möjligt att i mitt fall göra prövning i matematik 1b istället för 1a, så att den räknas in i snittbetyget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oliwia,
    det går bra att räkna in betyget i matematik 1b eller 1c i stället för 1a, men det är inte fördelaktigt för dig. Matematik 1a är lättare att få högre betyg i. Matematik 1b är en svårare kurs.
    Prövning kan man göra i alla kommuner. Du behöver alltså inte söka just där du bor eller är folkbokförd, utan kan söka prövningar i hela Sverige...

    Vänligen

    ANNA

    • :

      Tack så mycket för svaret! Såsom jag förstått rätt, om jag gör prövning i matematik 1b och (antagligen) får högre betyg än D, så kommer den nya betyget ingå i betyg från examen?

    • Anna : I dokumentet Examensbevis ändas inget. Du skickar med ett "tillägg" - urdrag ur betygskatalogen med ett nytt betyg och betyg i matte 1b (om det är ett högre betyg än du redan har i matte - på nivå 1...) kommer att räknas in i ditt jämförelsetal.
    • Anna : Dock är det lättare att få högre betyg i matte 1a än i matte 1b... för att matte 1a är en något enklare/lättare kurs.