Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med '150 p' (7 st.)
-
hur många poäng behöver jag för gymnasiumexamen genom komvux?
hej Jag har läst ekonomiprogramet och har läst 2500p (vet att idrot försvinner på komvux). jag har då 2000p och om jag förstår rätt behöver jag endast läsa upp 250p för att få examen genom komvux. måste klara naturkunskap....
Hej!minimikravet för komvuxexamen är 2250 poäng med Godkända betyg + 150 poäng F-betyg. Examen från komvux måste innehålla 2400poäng. Vi... Läs hela svaret -
Meriter efter ämnekomplettering?
Hej, jag gick ut från gymnasiet med ett studiebevis istället för gymnasieexamen för att jag hade två för många F. Jag kompletterade två ämne på komvux och fick betyg i de. Hur kollar jag mitt meritvärde och ska jag anmäla...
Hej,du behöver ansöka om att få ut examensbevis från komvux; det gör du hos komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Vi rekommenderar att försöka undvika ta några... Läs hela svaret -
F på religionskunskap ?
Hej. Jag har samlat betyg från gymnasiet med 1700 poäng. Nu läser jag på komvux mot gymnasieexamen. Hur många poäng måste jag läsa till och får jag gymnasieexamen om jag har f på religionskunskap 1?
Hej,det går att ta ut examensbevis med betyget F i kursen religionskunskap.För examensbevis på komvux gäller: 2400 poäng, av dem får max 150 p. vara betygsatta med F.Kursen idrott och hälsa 1 får ej ingå. -
Naturkunskap 2/kemi och biologi?
Hej, Eftersom Naturkunskap 2 motsvarar kemi1/biologi 1 och fysik 1, kan man börja med biologi2 och kemi 2 kurserna direkt om man har naturkunskap 2 kurs?
Nej, det kan man - som regel - inte göra.Det är så att Naturkunskap 2 innehåller DELAR AV kurserna Fysik1, kemi1 och biologi1.Nk2 är mycket mindre omfattande än kurserna i de 3 ämnen,... Läs hela svaret -
Matte 1 b på komvux, hur lång tid?
Hej! Jag går just nu andra terminen på gymnasiet och har rödmarkering i matte 1b och vet inte om jag kommer klara kursen. Om jag då ej klarar den vill jag gärna plugga upp kursen i framtiden och undrar då hur lång tid det bör ta att gå Matte...
På Komvux (kommunal vuxenutbildningen) kan man på heltid läsa matte 1b på fem veckor eller på halvtid - på 10 veckor.På heltid läser man 20 gymnasiepoäng på en vecka;... Läs hela svaret -
Vad kan jag göra om jag får F i matte?
Hej, jag har jätte ångest över att få F i matte då jag ligger på F varning. Vad kan jag göra om jag får F i matte på första året i gymnasiet?
Hej Oskar;om eleven får F i en kurs hen läste på gymnasiet, har eleven rätt att göra Prövning i den kursen innan hen slutar år3 på gymnasiet.Har en fråga till dig:... Läs hela svaret -
Hur mkt höjs snittet i fysik 1a?
Hej. Jag hade betyget E i fysik 1a i gymnasiet (2017) och gjorde prövning i det och fick betyget C. Hur mkt ändras snittet?(0.1, 0,2, osv...) Har 13,85 som meritvärde om jag bortser från 2,5 meritpoäng.
Hej Ali,Fysik 1a är en stor kurs - på 150 poäng och därför höjs ditt jämförelsetal mer än om du höjde betyget i en annan, mindre kurs. I detta fallet höjs ditt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga