Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32097 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'förskollärarexamen' (5 st.)
-
Vad kan man mer jobba som med en förskollärarexamen?
Hej! Jag undrar vad man kan jobba som med en förskollärarexamen? Tänker eftersom det är en akademisk utbildning vad finns det för andra jobbmöjligheter än just förskollärare?
Tack i förhand :)
Hej Nathalie!Jag vill börja svara med att man med förskollärarexamen kan (efter några år i yrket) söka jobb som Rektor inom förskola. Men annars, så finns... Läs hela svaret -
Vad kan man bli med förskollärarexamen?
Som titeln lyder, vad kan en legitimerad förskollärare arbeta med bortsätt ifrån förskollärare? Kan man jobba på skolbibliotek? adminstratör? eller annat? Tacksam för svar
Hej Sket!yrken som Skolbibliotekarie och Administratör är i Sverige icke-reglerade, alltså får arbetsgivare anställa vem de vill för att jobba inom de yrken. Min gissning är att om... Läs hela svaret -
Vilka jobb kan man söka med en förskollärarexamen?
Som rubriken tyder! läste någonstans att man kan arbeta inom det adminstrativa till exempel? men finns det fler val. Om jag skulle vilja byta till bibliotekarie t.ex. skulle jag kunna arbeta på skolor eller hade jag behövt gå bibliotekarieutbildningen?
Hej Sket!I Sverige brukar Bibliotekarie ha 3 eller 4-årig utbildning i Biblioteks- och informationsvetenskap men det är inte förbjudet att anställa med andra utbildningar... Läs hela svaret -
Vad krävs för att utbildad fritidspedagog ska få förskollärarexamen?
Är utbildad fritidspedagog sedan 1999, Barn- och ungdomspedagogisk examen med inriktning fritidspedagog som det hette då. För att få en förskollärarexamen, måste jag då läsa hela förskollärarprogrammet? Jag har jobbat i förskolan...
Hej Frida,om söker till förskollärarprogrammet och blir antagen kan du då direkt ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och får sedan... Läs hela svaret -
Behörighet till förskollärare?
Hej, Jag ska läsa till förskollärare och behöver naturkunskap. jag går ett tekniskt linje och då läser vi inte naturkunskap, men jag har godkända betyg i kemi och fysik och saknar biologin. Min lärare undrar om man kan bara läsa biologin som...
Hej Winnie,du behöver skaffa dig godkänt betyg i Biologi1 (om du redan har godkända betyg i fysik1a och kemi1) eller godkänt betyg i Naturkunskap 1b. Det är endast en del av kursen nk1b som du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga