Förskollärarstudent

    Hej! Jag undrar vad man kan jobba som med en förskollärarexamen? Tänker eftersom det är en akademisk utbildning vad finns det för andra jobbmöjligheter än just förskollärare?

    Tack i förhand :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie!

    Jag vill börja svara med att man med förskollärarexamen kan (efter några år i yrket) söka jobb som Rektor inom förskola

    Men annars, så finns det ett antal yrken/arbetsroller där arbetsgivare i Sverige kräver "högskoleutbildning på minst 180 högskolepoäng", nästan oavsett vad det är för utbildning. 180 högskolepoäng = studier på heltid i 3 år, 6 terminer.
    Några exempel på sådana yrken är: FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FKStudiestödsutredare på CSN.
    Om du undrar om jobben som mer specifikt är kopplade till utbildningen till förskollärare men som inte är inom förskolan, då tipsar jag om att du tittar på följande yrken:  AktivitetsinspiratörFritidsledare på ungdomscentra (som inte direkt är knutna till skolorna), Kolloledare, Medarbetare i ungdomsprojekt (t.ex de som jobbar med "hemmasittare"), Ungdomscoach och Lekterapeut.
     Yrken inom administration som t.ex Utbildningsadministratör, eller administratör som ansvarar för kön till förskolorna - är också något du gärna får ha i åtanke.
    Sedan tänker jag på möjlighet till vidareutbildningar - om du vill läsa vidare för att bli speciallärare eller specialpedagog inom förskolan, eller sikta på att bli högskolelärare/forskare i pedagogik eller barns lärande och utveckling. Ännu en möjlighet är att titta på yrkeslärarprogrammet - om du kan tänka dig bli lärare på gymnasiet eller på komvux för blivande Barnskötare; se i så fall en yrkespresentation Yrkeslärare.
    Jag tänker också på följande:
    Jag förstår att man kanske vill ha "alla dörrar öppna" och inte vill känna sig begränsad till just det enda yrke som man utbildar sig till... men... Det är brist på förskollärare i Sverige. Så, om man från början vet att man inte vill jobba som just förskollärare, så kanske det är bättre att välja en annan utbildning och inte ta en studieplats från någon med lite lägre meriter men som vill jobba som förskollärare.