Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31991 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'korrespondensgymnasiumet' (7 st.)
-
Vad händer om jag flyttar till USA de två sista åren i gymnasiet?
Hej SYV Min pappa har fått ett jobberbjudande i USA, att jobba där i två år för att sedan flytta tillbaks, men jag vet inte om jag vill åka eller inte pga att jag inte vet så mycket om skolan där och hur det blir när jag då flyttar...
Hej Fanny,kika på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet - presentation av distans-gymnasiet. Alla elever i Sverige får söka utbildningar där.Speciellt... Läs hela svaret -
Hur kommer man in på ett distansgymnasium?
Hej! Min dotter går sista året nu på höstterminen i 9:an. Hon studerar via kunskapsskolan, fast på distans på grund av särskild anledning. Hon har social fobi & även väldigt svårt för att jobba i skolmiljö då det...
Hej Linda!Här, nedan, beskriver jag vad som gäller enligt de vanliga regler:Korrespondensgymnasiet har riksrekrytering och alla får söka - via sitt gymnasieantagningskansli. "Korr" erbjuder... Läs hela svaret -
Reseersättning?
Hej! Jag studerar just nu heltid på komvux, men min bostad är 5 mil ifrån skolan utan tillgänglig kollektivtrafik. Kan man få reseersättning av något slag? Och isåfall, hur går man tillväga?
Hej Emma!tyvärr känner vi på FRåGA SYV ingen sådan ersättning som du frågar om. Testa fråga på komvux, där du läser; hos CSN och hos "din kommun", alltså kommunen där... Läs hela svaret -
Ändra kursplanen?
Jag började ett 180hp-program till denna hösttermin men har sökt till annat program till vårterminen då detta inte kändes rätt. Jag klarar inte av ena kursen vet jag redan nu och det är en fortsättningskurs till denna termin. Jag undrar om man...
Hej, du måste få svar på den institutionen där du läser ditt högskoleprogram. Du ställer den typen av frågan som vi på FRåGA SYV inte kan svara på. Det är inte omöjligt... Läs hela svaret -
Vad motsvarar tyska 4 som man läser i gymnasiet?
Hej de är så att jag vill läsa tyska C1 som behövs för att kunna plugga på universitetet i Tyskland. Och jag har bara läst tyska på grundskolan och på gymnasiet tyska 3 och tyska 4. Finns tyska C1 i Sverige på folkuniversitetet eller...
Hej Sami,vi har nu fått info från folkuniversitetet att de ej kan erbjuda läsa på högre nivå än B2 i tyska, alltså de kan inte erbjuda läsa tyska på... Läs hela svaret -
Vilket huvudområde bör jag välja?
Hej! Jag har precis börjat jobba i arkiv på en tidsbegränsad anställning och jag är KÄR i yrket. Går i funderingarna på att plocka ihop en egen kandidatexamen för att kunna bli arkivarie men undrar vilket huvudområde jag bör...
Hejsan,yrket Arkivarie är i Sverige icke-reglerat, alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha. Kika gärna på .framtid.se/yrke/arkivarie Råder dig göra... Läs hela svaret -
Vad ska man bli?
Hej! Jag är helt kluven jag. Jag vet inte vad jag vill bli. Jag var tänkt på åklagaryrket men såg senare att de var en riktig chansning då man måste ansöka för att komma vidare inom utbildningen. Vet inte riktigt om det är värt det....
Går du i årskurs 9 nu? och ska välja till gymnasiet till hösten? I så fall behöver du (ännu) inte bestämma dig om ditt framtida yrke ännu, förutom om du vill satsa på något... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga