Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32010 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'arkivarie' (12 st.)
-
Aktivare och bibliotekarie liknande kompetens?
Hej! Jag ska till hösten börja läsa för att få en kandidat med arkiv och informationsvetenskap som biämne (bygger egen kandidat). Jag tycker att arkivering verkar superintressant, men undrar ifall en sådan kandidat, med arkiverings poäng, gör att...
Hej!Både Arkivarie och Bibliotekarie är i Sverige icke-reglerade yrken. Det betyder att det står arbetsgivare fritt att anställa med vilken utbildning de bedömer passar. Du får... Läs hela svaret -
från lärare till bibliotikarie/arkivarie?
Hej! Jag är en gymnasielärare men har på sistone blivit intresserad av att jobba som bibliotikarie alternativt arkivarie. Jag har kollat litegrann på utbildningar och de alla är minst tre år långa. Min utbildning som gymnasielärare var fem år...
Hej,alla kan söka jobb som bibliotekarie eller som arkivarie; detta för att de yrken är i Sverige icke-reglerade (arbetsgivare får fritt bedöma vem de anställer, med vilken utbildning).... Läs hela svaret -
Hur länge håller en arkivarieexamen?
Hej! Min sambo tog en master i ABM med inriktning Arkivvetenskap på Uppsala universitet för ungefär 1,5 år sedan (september 2022) men har inte lyckats få ett jobb på det, vare sig som arkivarie eller registrator. Han undrar därför om det är värt att fortsätta söka jobb i detta fält, eller...
Hej,så länge det inte ges jobbgaranti, så finns alltid risk att vara arbetslös, oavsett vilken utbildning man har skaffat sig. Tråkigt när det blir så att man skaffar sig en ganska... Läs hela svaret -
Socionom utan att jobba med människor?
Vilka yrkesval har man som socionom som inte är människobehandlande? Jag har jobbat som handläggare inom myndighet ett tag nu, men känner inte att det är hållbart och att jag är på gränsen till utmattning. Det administrativa arbetet som att...
Hej,jag gissar på att du kanske redan har socionomexamen men du skriver inte direkt om det, så det kanske är så att din situation är annorlunda och om du funderar på att söka till... Läs hela svaret -
Kan man jobba som bibliotekarie med en exam i ABM-Arkivvetenskap?
Hej allihopa, jag undrar om man kan bli anställd som bibliotekarie efter en utbildning i Arkivvetenskap. MvH, Matteo.
Hej,Bibliotekarie är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken vilket betyder att det är inte förbjudet att anställa med i princip vilken utbildning som helst.... Läs hela svaret -
Vilket huvudområde bör jag välja?
Hej! Jag har precis börjat jobba i arkiv på en tidsbegränsad anställning och jag är KÄR i yrket. Går i funderingarna på att plocka ihop en egen kandidatexamen för att kunna bli arkivarie men undrar vilket huvudområde jag bör...
Hejsan,yrket Arkivarie är i Sverige icke-reglerat, alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha. Kika gärna på .framtid.se/yrke/arkivarie Råder dig göra... Läs hela svaret -
vad behöver man för kurser och poäng till bibliotekarie och arkivarie?
hej, jag funderar lite på att jobba med böcker och arkivering mm så funderar på ovanstående yrken men funderar på vart man kan plugga och vad som krävs.
Hej,du får gärna kika på info om yrken på www.framtid.se Framtid.se/yrke/arkivarie och framtid.se/yrke/bibliotekarie Utb.till bibliotekarieFör att bli... Läs hela svaret -
Kan F på komvux påverka mina framtida chanser?
Hej! Just nu läser jag matte 2b på komvux. Om jag inte skulle klara kursen, skulle det påverka mina framtida chanser till att komma in på utbildningar där matte 2 inte är ett krav?
Nej. Om matte 2 ej krävs, då spelar det ingen roll att du tidigare har läst kursen men ej klarade den; det blir som om du aldrig läst kursen.Undrar: varför läser du matte 2b och... Läs hela svaret -
Kan jag kombinera utbildningar?
Hej! Jag har tänkt läsa historikerprogrammet på Uppsala universitet nu till hösten. Jag vet dock att det kan vara väldigt svårt att får jobb efter utbildningen. Därför undrar jag om programmet går att kombinera men antingen någon...
Hej,du kan hitta info om yrken inkl.vilken utbildning som leder till yrket på www.framtid.set.ex Arkivarie - Till exempel kan man skaffa sig en kandidatexamen (motsvarande 3 års-studier på heltid), inom vilken... Läs hela svaret -
Kan man studera igen vid komvux med studiemedel?
Hej, Jag har läst gymnasieexamen inom Teknikprogram vid komvux och nu tänkte jag läsa El och energi som kurspaket vid Komvux igen. Undrar om jag kan få studiemedel för denna utbildning när jag har använt nästan alla antal gymnasiet veckor av min...
Hej Jasmin,det är en fråga som CSN beslutar i.Så vitt jag vet, förlänger inte CSN antal veckor med studiemedel. Vi har tidigare frågat CSN flera ggr och fick svar att den... Läs hela svaret -
varför kan jag inte välja både spelutveckling och systemutveckling?
varför kan jag inte välja både spelutveckling och systemutveckling på LBS Borås som första och andra val. När jag provade detta så stog det att "Du har redan registrerat ett val med denna kombination av program och kommun!". men...
Hej Jonas;om jag förstår dig rätt så vill du göra ansökan till Teknikprogrammet på lbs-ljud-bildskolan-boras den logiska förklaringen skulle vara... Läs hela svaret -
Söka till Högskolan ?
Hej Jag har läst juridik grundutbildning på distans. Har jag någon chans att komma in på juristprogrammet ? Har du behörighet?
hej Emma,behörighet till juristprogrammet är - Grundläggande behörighet + godkända betyg i Samhällskunskap 1b (en gammal kurs A) och Historia 1b (en gammal kurs A).Grundläggande behörighet borde... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga