Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31976 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'kvalificerad yrkeshögskolexamen' (7 st.)
-
Flera olika examina inom yrkeshögskola?
hej! jag undrar vad gäller för olika typer av examina inom yrkeshögskola? Vad är kriterier och hur vet man på förhand vilken typ av examen man får ? Vem ska man fråga? Mvh My
Hej My! Det finns 2 examina från yrkeshögskolan: Yrkeshögskoleexamen & Kvalificerad yrkeshögskoleexamen. Det som styr är utbildningens innehåll & läranderesultat. Det... Läs hela svaret -
Tips inför högskoleprovet?
Vad är dina bästa tips att plugga inför hp? Kommer det vara ett hp i år och kommer det isåfall vara först till kvarn eller hur kan det bli? Jag fick 0,05 förra året vilket är jätte dåligt
Hej Sara,om det som kommer gälla för Högskoleprovet under våren 2021 var god läs på studera.nu/hpvt2021--- du har gjort HP förut (du skriver att du har ett HP-resultat) och vet vilken typ av... Läs hela svaret -
Chans att komma in?
Hej har tagit studenten i år och ska börja på komvux för att läsa matte 3b för att bli behörig till ekonomprogrammet. Och lägga till eng 7 för höja meriten. Och tänkte göra några prövningar i så många...
Hej Sara!utan godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c) är du till ekonomprogrammen på de svenska lärosätena Obehörig och kan därför inte komma in.Högskoleutbildningar i Sverige kan inte ta... Läs hela svaret -
Hur ska jag bli säker på att jag kommer in?
Hej! Jag är intresserad av Civilekonomprogrammet inriktning Service Management vid Umeå Universitet. Jag måste läsa upp matte 3b för att bli behörig och kommer väl då hamna i urval BII? Jag är osäker om det räcker att läsa upp...
hej!utan godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c) är du till civilekonomprogrammen Obehörig och kan inte komma in. Högskoleutbildningar i Sverige kan inte ta in obehöriga. Så, du... Läs hela svaret -
Vilken naturkunskap behöver man för socionomprogrammet?
Hej! Jag funderar på att läsa socionomprogrammet och undrar vilken naturkunskap man behöver läsa innan för att vara behörig. Jag läste i ett tidigare svar att man behöver naturkunskap 2, men jag hittar inte någon annanstans att man skulle...
Hej Wilma!Behörighet till socionomprogrammet: Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2, alltså Naturkunskap ingår inte i... Läs hela svaret -
Jobba i Europa - Vilket yrke?
Hej SYV! Jag är intresserad av att resa mycket i Europa, särskilt Norden. Samtidigt måste jag ha jobb för att klara mig. Vilket yrke anser ni att det är lättast att jobba internationellt med (främst inom EU)? Jag har för mig att läkare är ett...
Hej Henrik!Titta på information på socialstyrelsen.se/specialistkompetens/utbildad-inom-euees/lakare-utbildad-inom-eu --- Läkare utbildade i andra EU-länder måste i Sverige ansöka om legitimation... Läs hela svaret -
Hoppa av min utbildning och börja på nytt?
Hej! Just nu pluggar jag till lärare första termin men jag insåg rätt så snabbt att jag inte är intresserad av det och vill hoppa av för att plugga Samhällsförändring och social hållbarhet till nästa höst. Jag undrar nu vilka...
Hej Maya!om du tar studiemedel nu, måste du få godkända resultat på kurserna du är inskriven på, för att kunna i framtiden få studiemedel, direkt, utan att först... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga