Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31896 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'socionomprogrammet' (120 st.)
-
Prövningstillfällen och behörighet?
Hej. Jag har bestämt mig för att läsa socionomprogrammet, dock saknar jag behörighet i matte2. Jag tycker även att beteendevetenskapliga programmet är intressant men läser man på lite så verkar det vara klokast att plugga till socionom. Jag vill...
Hej,du skriver om att du saknar behörighet i matte 2; det tolkar som att antingen har du inte läst matematik 2a, eller 2b eller 2c eller så har du läst en av de kurserna och fick... Läs hela svaret -
Behandlingspedagog/socionom?
Jag har en 2-årig yrkesutbildning som behandlingspedagog och undrar om man kan validera kunskaper för att få en socionomexamen? Och läsa till de kurser osv som saknas? Eller måste man läsa om hela socionomprogrammet på högskola?
Hej,jag tror du kommer behöva läsa hela socionomprogrammet. Socionomexamen är en yrkesexamen vilket betyder att det är mycket noga vilka kurser som man ska ha godkända betyg i (man behöver ha... Läs hela svaret -
Högskoleprovet istället för matematik 2?
Hej! Jag tänkte söka in till socionomprogrammet nästa år men har inte betyg i matematik 2. Går det att göra högskoleprovet istället och söka in med dom poängen? Eller är jag fortfarande tvungen att läsa matematik 2 för att...
Hejsan,du måste ha godkänt betyg i en av gymnasiala kurser Matematik 2a eller 2b eller 2c. Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet; med resultat från... Läs hela svaret -
Socionom - mer än bara paragrafryttare?
Hej! Jag har läst en termin på socionomprogrammet på Linnéuniversitetet. Som många andra som söker programmet, så var jag osäker på vad jag ville bli, och tänkte att en bred utbildning skulle passa mig bra. Men också som...
Hej,med examen som socionom har du en bred kompetensprofil som kan vara till nytta i olika arbetsområden, inte bara inom socialtjänsten eller myndigheter. Även om utbildningen är inriktad... Läs hela svaret -
Är det svårare att komma in på Socionomprogrammet om du går BF?
Hej! Vill bli socionom efter gymnasiet men går BF. Det är ju ett yrkesprogram, har jag samma möjlighter som en som t.ex gick natur, samhäll eller ekonomi att komma in?
Hej,en svensk högskole-universitetsutibldning kräver att man är Behörig och det är då man deltar i konkurrensen om utbildningsplats; obehöriga kan inte antas.... Läs hela svaret -
Matematik 2b, gymnasial preparandkurs?
Hej. Jag ska läsa upp mitt betyg i matte 2b nu nästa år för att sen kunna söka in till socionomutbildningen. Såg på komvux att jag kan läsa Matematik 2b, gymnasial preparandkurs om man har svårt med matte 1b, (vilket jag har haft). Min...
Hej,i särskild behörighet till socionomprogrammet ingår att ha godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c. Du blir, vad gäller matte, behörig om du får godkänt betyg i... Läs hela svaret -
Hur mycket höjs mitt betyg ?
Hej, jag har nuvarande 17.11 (0.5 merit inräknat) tyvärr är det ett behörighetskrav för socionom programmet så jag hamnar på 16.61. Min fråga är ifall jag skulle läsa engelska 7 kurs och uppnå ett A eller B betyg vart hade jag hamnat i slutet (merit räknas med eftersom det ej är en...
Hej!om du idag har snittbetyg på 16.61 och får A i en 100-poängskurs som ska räknas in, höjer du med det ditt snittbetyg med lite mer än + 0.1 och sedan läggs + 1.0 som meritpoäng... Läs hela svaret -
Är det svårt att få anställning som forkare inom socialt arbete?
Hej, är det svårt att få en anställning som forskare om man är socionom?
Hejsan,det är en mycket lång och ganska osäker väg som kan (om man är envis, begåvad och även har tur med sig) leda till att man kan bli Forskare. Det... Läs hela svaret -
För lite praktikdagar, ingen examen?
Hej jag går åk 2 på barn och fritidsprogrammet, vår lärare säger att man måste ha ett x antal dagar praktik för att få examen. Om man nu inte har uppnått dessa dagar kommer det bli svårt att komma in på universitetet...
Hejsan,om du inte får ut ditt examensbevis och går ut gymnasiet med ett studiebevis då saknar du med det grundläggande behörighet till alla svenska högskole- och universitetsutbildningar.... Läs hela svaret -
Hur svårt är det att komma in på ett masterprogram?
Hej, hur svårt brukar det vara att komma in på masternivå på socionomprogrammet?
Hej,urvalskriteriet inför masterprogrammen brukar bestå av det totala antalet godkända högskolepoäng. Det formella kravet inför masterprogrammet är att man har... Läs hela svaret -
Går BF men vill bli Socionom? Vad krävs det för betyg och ämnen?
Hej! Jag går första året i gymnasiet och vill vara ett steg före med de ämnen och betyg som jag behöver för att kunna studera vidare i Socionomprogrammet efter att jag har tagit examen. Min fråga är vad för ämnen och betyg som...
Hej,behörighet till socionomprogrammet på de svenska lärosätena beskrivs så här: Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c,... Läs hela svaret -
Hur ska jag bli socionom eller liknande?
Hej! Jag har som mål att försöka komma in på en socionom utbildning. Jag har 14.05 i merit idag. Och problemet är då att när jag räknat på meriten så har jag kommit fram till att om jag ska få fram poängen som krävs så skulle jag behöva få A i ca 8 ämnen på komvux för att få meriten...
Hej,jag tycker du kan börja med att skaffa dig betyg i matematik 2a (satsa på så högt betyg som möjligt, helst A). Eftersom obehöriga kan ej antas till svenska universitetsutbildningar... Läs hela svaret -
Hur fungerar det att komppletera upp betyg på komvux?
Hej! Mitt mål är att komma in på socionomprogrammet nästa år och för att nå dit måste jag främst läsa Matte 2B. Jag klarade inte kursen på gymnasiet och har tänkt att läsa den på distans. Nu till min fråga,...
Hej,du skriver om att du inte klarade matematik 2b på gymnasiet. Fick du F i den kursen. Ingår F-betyget i den kursen i ditt Examensbevis? Fick du just Examensbevis eller studiebevis när... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli Psykoterapeut?
Hej! Jag har läst på en hemsida att man kan söka till KBT 1 efter en utbildning på 120p med examen. Antar att det är inom beteendevetenskap. Stämmer det? Jag tänkte söka till socionomprogrammet och undrar om man måste ha erfarenhet innan man...
Hej;det finns många olika möjligheter på arbetsmarknaden, i Sverige, med socionomexamen. Se gärna framtid.se/yrke/socionomyrken Några exempel på vad man kan jobba med... Läs hela svaret -
varför kräver logoped programmet eller socionom matte 2?
Hej ! Jag skulle vilja läsa antingen till logoped eller socionom, men förstår inte varför de krävs matte 2? mycket av utbildningarna bygger på att läsa och söka och reflektera och skriva. Jag har svårt för matte! Ifall en skulle läsa...
Hej,reglerna och behörighetskraven är inte alltid logiska och rättvisa... Oavsett vad du eller vi på Fråga SYV tycker, så antar inte svenska högskolor och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga