Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32003 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'uppvisa tillräckliga studieresultat' (13 st.)
-
Csn på mer en 30 hp?
Hej? Har funderat på att studera på mer än hundra procent nästa termin på 125-150 procent. Hur funkar det med csn då? Behöver jag klara fler hp med rätt för csn än om jag skulle plugga på normal takt?
Hej; frågorna om studiemedel besvaras bäst av de som jobbar på CSN och gör bedömning och fattar beslut om olika typer av studiestöd, bland annat om studiemedel så du får gärna fråga... Läs hela svaret -
Hur lång tid har jag på mig att hoppa av en påbörjad kurs på Komvux?
Hej, Jag startade nyss en enskild kurs på komvux för att läsa in ett betyg från en kurs jag aldrig hade i gymnasiet. (ingick inte i mitt program) Men nu har jag väldigt snabbt märkt och kalkylerat ihop att pluggandet till denna kursen inte kommer gå ihop...
Hej,om du inte tar studiemedel för dina nuvarande studier, då bryr inte CSN sig om du hoppar av eller inte; CSN tittar på godkända kurser (när de gör... Läs hela svaret -
Kan man tillgodoräkna en del av kursen?
Hej, om man klarar av moment som det står i ladok men inte hela kursen. Kan man tillgodoräkna det eller måste man göra på nytt igen. Som exempelvis (g) lärandeteorier men (u) i kursen. Mvh B
Hej,jag undrar om vad du tänker på när du skriver "tillgodoräkna" en del av kursen? Jag gissar på att din fråga handlar om universitetskurserna (inte om gymnasiala... Läs hela svaret -
Kuggad kurs på universitet?
Hej! Jag har precis blivit klar med en kurs på 15 poäng på universitetet. För att klara kursen och bli godkänt behövde man bli godkänd på två tentor och ena blev jag godkänd på men andra underkänd. Jag gjorde då en omtenta...
Hej,För att få fortsatt studiestöd i form av t.ex studiemedel behöver du ha klarat de studieresultat som CSN ställer krav på. Läs gärna... Läs hela svaret -
kan jag påbörja min utbildning igen?
Hej jag har tidigare studerat Ämneslärarprogrammet men var av olika anledningar tvungen att hoppa av mina studier. Nu är jag redo att ta tag i det och studera igen men har lite funderingar. Behöver jag läsa om de kurser jag redan är godkänd i? Vart...
Hej,det finns två tillvägagångssätt i den situationen som du beskriver:-- antingen söker du på nytt, till det programmet du vill gå (samma program på samma lärosäte... Läs hela svaret -
Komvux poäng till yh?
Hej! Jag saknar 47 komvux poäng för att ha rätt till CSN, nu har jag påbörjat en yrkeshögskola och undrar hur mycket av den jag behöver klara för att kvitta mina poäng?
Hej, om du med "komvux-poäng" menar gymnasiala poäng (alltså poäng i kurser på gymnasial nivå), så undrar jag hur kan du sakna 47 komvux-poäng. Den minsta komvux-kurs på... Läs hela svaret -
Måste man göra båda delarna av en prövning?
Hej! Jag gör just nu ett Tekniskt-naturvetenskapligt basår på Uppsala universtitet, och jag har tyvärr missat ett par laborationer p.g.a. sjukdom och andra personliga skäl. Om jag får godkänt på samtliga tentor, är det då möjligt...
Hej,jag är osäker vad du tänker på när du skriver "prövning" i din fråga. Om du menar test/prov inom dina studier på basåret, måste du fråga... Läs hela svaret -
Vad händer om man inte klarar kursen?
Hej! Jag studerar 2 kurser på 15p vardera på halvfart denna termin och har både studiebidrag samt lån. Jag är lite orolig för vad som händer ifall jag inte skulle klara någon utav kurserna. Dvs - om jag mot förmodan misslyckas med både...
Hej Ida!Eftersom det är CSN som bestämmer i frågor om olika typer av ekonomiskt studiestöd, bland annat Studiemedel, då är det bäst att läsa information på deras egen... Läs hela svaret -
Räknas poängen för delmoment i en kurs?
Hej! Jag studerar på universitetet och läser en kurs på 30hp under en termin. Kursen är uppbyggd på olika delmoment som tentas av under terminen. Min fråga är ifall poängen räknas ändå ifall man skulle missa något delmoment?...
Hej Jocke,Du måste fråga CSN om det, om du vill få svar på den frågan, alltså i fall det går att räkna med poängen i delkurserna för att "bevisa för... Läs hela svaret -
Hur blir det med CSN om man hoppar av innan slutet av kurserna?
Hej! Jag går nu första terminen av civ ing indek och funderar på att byta program helt till läkarprogrammet - jag vet - stor skillnad men det var mellan dessa två i början av året och nu känner jag att civilingenjör inte var min grej. Min...
HEJ TANNER!Läkarprogrammet i Sverige är numera en 6-årig utbildning och det är max under just 6 läsår (eller 12 terminer) som man kan få studiemedel på... Läs hela svaret -
Kan en fristående kurs påverka om man söker till ett program?
Hej! Jag läser just nu fek 1 som fristående kurs. Jag läste förra året tekniskt basår på Chalmers och har en tenta kvar innan programmet är avklarat. Då har jag en garantiplats till ingenjörsprogrammen nästa höst. I och med att...
Hej Momo,om du läser en utbildning (en kurs eller ett program) försök få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt, gör ditt bästa! - och... Läs hela svaret -
Hur ska jag räkna mina högskolepoäng?
Hej, jag har läst klart mitt första år på universitetet. Förra terminen studerade jag på ämneslärareprogrammet och blev inte godkänd på hela kursen men på Ladok står det att jag har blivit godkänd på en examination...
Hej Izzy!den frågan måste du få svar på hos CSN, som jobbar med frågor om studiemedel."Delkursernas poäng" räknas in i vissa sammanhang, men i vissa andra - inte. T.ex... Läs hela svaret -
Hur funkar det med CSN?
Hej, Kan hända att jag inte uppnår godkända resultat från förra terminen vilket leder till att jag inte får csn tills jag kompletterar dessa in i vårterminen. Undrar om jag får godkänd på detta innebär att jag får csn för...
Hej, som jag tolkar reglerna så är det "från månaden då du uppnår..." alltså inte retroaktivt. Du missar i så fall de månaderna som du läste utan studiemedel men du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga