Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du med "komvux-poäng" menar gymnasiala poäng (alltså poäng i kurser på gymnasial nivå), så undrar jag hur kan du sakna 47 komvux-poäng. Den minsta komvux-kurs på gymnasienivå är på 50 poäng. En 50poängs gymnasiekurs läser man på heltid på 2.5 veckor.
    När man läser en yrkeshögskoleutbildning läser man 5 yrkeshögskolepoäng på en vecka, om man läser på heltid. På så sätt blir 12,5 yrkeshögskolepoäng "motsvarande" (i alla fall i omfattning) en 50poängs gymnasiekurs.
    Du får annars gärna kontakta de som jobbar på CSN och är experter på frågor om bland annat studiemedel.

    Studie- och yrkesvägledare