Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31885 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'sjukhusfysiker' (5 st.)
-
Kommer jag verkligen att klara mig?
Hej! Jag har alltid haft stort intresse och presterat bra på matte och fysik under gymnasiet. Sedan efter studenten testade jag flera kurser på universitetet inom dessa ämne och fick ganska ofta en känsla av att det är svårt och det kändes väldigt...
Hej!Att känna oro och tvivel inför en utmanande utbildning är det många som gör, särskilt när det handlar om ämnen som man tidigare har upplevt som svåra eller krävande.... Läs hela svaret -
Hur väljer man när man inte ens fått prova?
Hejsan! Jag har velat bli läkare i många år, det har varit ett stabilt mål sedan 8:an. Nu går jag trean i gymnasiet på naturvetenskapsprogrammet och står inför ett dilemma. Vi har inte haft någon vit biologi (biologi 2) på hela gymnasiet, utan skall ha det på våren. Vi har däremot haft både...
Hej,kontakta studievägledare på de institutioner där läkarprogrammen ges och fråga om du kan få lov att bli "studerande för en dag"; jag hoppas du får... Läs hela svaret -
Vilken utbildning ska jag välja?
Jag tog studenten 2020 och har läst en del olika kurser och delar av program på universitetet. Jag har väldigt svårt att bestämma mig vad jag vill plugga. Jag läser just nu termin 2 på kandidatprogrammet i biologi, men vet inte om det är vad jag vill...
Hej Tess,en intressant fråga du ställer men som också är ganska svår att ge svar på, tycker jag. Det jag kan svara på är att vissa yrken (i dagsläget 22 st.) är yrken... Läs hela svaret -
Vad är Utbildningen Nuclear Medicine Technologist för yrke i Sverige?
Hej Jag är sjuksköterska student och försöker att leta efter ett yrke som jag gillar mest. Jag har hittat ett yrke som kallas för ” nuclear medicine technologist” , men jag kunde inte hitta yrkets namn på svenska? Hur kan man plugga till yrket? Vad...
Hej Sana,vi fick två svar från Umeå universitet som kan sammanfattas så här:"Vi tror att Nuclear Medicine Technologist motsvaras av titeln... Läs hela svaret -
vilka kläder har sjukfysiker på sig inom vården?
hej! jag läste att man behöver han kortärmad tröja om man vill jobba inom vården, gäller det också sjukhusfysiker? eller får man ha på sig rocken? är det inte bättre med rocken om man jobbar med t.ex nuklearmedicin eller...
Hej Tasneem!vi fick nu svar från en professor vid Lunds Universitet som svarar så här:"Som sjukhusfysiker har en ett väldigt omväxlande arbete, och de kläder en bär... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga