Sana

    Hej Jag är sjuksköterska student och försöker att leta efter ett yrke som jag gillar mest. Jag har hittat ett yrke som kallas för ” nuclear medicine technologist” , men jag kunde inte hitta yrkets namn på svenska? Hur kan man plugga till yrket? Vad kallar man det på svenska då? Tack

    • Mikael :

      Vi jobbar på att försöka få svar på din fråga. Det är dock möjligt att det inte finns ngn direkt motsvarande arbetstitel i Sverige. SJUKVÅRD kan i olika länder vara organiserad på olika sätt och vilka yrken som finns kan vara olika i olika länder.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sana,
    vi fick två svar från Umeå universitet som kan sammanfattas så här:
    "Vi tror att Nuclear Medicine Technologist motsvaras av titeln radiokemist eller sjukhusfysiker.Radiokemi
    är en extremt smal specialitet (men växande) där man är anställd på sjukhusens nuklearmedicinska avdelningar med att preparera radiofarmaka för utredning eller behandling.
    Andra yrkeskategorier som arbetar med detta är Sjukhusfysiker som ansvarar för dosberäkningar och kontroll av röntgen och strålbehandlingsutrustning. Sjukhusfysikern arbetaräven  med radionukeider. Sjukhusfysiker är ett bredare yrke. Inom läkarbranschen finns nuklearmedicin som egen specialitet. Den kombineras ofta med radiologi. På nuklearmedicinska avdelningar finns även röntegensjuksköterskor som deltar i utredning och behandling av patienter med radionukleider.

    Radiokemister brukar vara vidareutbildade kemister eller farmaceuter. Sjukhusfysiker är ett legitimerat yrke som innebär studier i Fysik (inte sällan teknisk fysik) med särskilda kurser i i radiofysik som leder fram till en sjukhusfysiker examen. Nuklearmedicinare behöver gå läkarprogrammet och sedan specialisera sig i Nuklearmedicin."
    Min kommentar/tips: För att bli röntgensköterska går man röntgensköterskeprogrammet.
    Kika gärna på yrkespresentationerna: Sjukhusfysiker, Kemist och röntgensköterska.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,
    vi fick svar från KI, Karolinska Institutet i Stockholm:

    "Det finns två vägar till yrkesområdet; via utbildning till röntgensjuksköterska eller biomedicinsk analytiker. Bägge treåriga program vid åtta olika universitet i Sverige."

    SYV-besökare SYV

    Hejsan,
    jag ställde din fråga till Socialstyrelsen; det är de som utfärdar legitimationer för hälsa-och vårdyrken i Sverige; de fick länk till din fråga här på forumet och se vad de svarade på din fråga: :)
     "Socialstyrelsen kan inte gå ut med förhandsbesked huruvida man efter avslutad utbildning kan få legitimation eller inte. Vi kan inte heller på förhand svara på vad den utländska utbildningen motsvarar i Sverige. Vid varje ansökan görs en enskild bedömning och svar om legitimation kan som tidigast ges då.
    För mer information om hur ansökan om legitimation går till, läs mer här.
    Ni är välkomna att skicka in er ansökan om ni vill att vi prövar den."
    Känns inte som att de läst frågan, men svarade ändå. Det är väl en sådan standard-svar som alla får, oavsett vilken fråga man ställer! Intressant! :) Känns snopet... :(