Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32083 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'farmakologi' (9 st.)
-
Skillnaden mellan farmakologi och apotekare/farmacuet?
Hej syv! Jag går mitt tredje år på gymnasiet och tänker läsa vidare. Jag är inresserad av biologi, kemi och hur människans kropp fungerar. Min fråga är vad är skillnaden egentligen mellan en farmakolog och farmacuet. Är farmakologi...
Hej Razan,Farmaceut - är ett samlingsnamn för apotekare och receptarier, som båda i Sverige är legitimationsyrken (strikta krav på utbildning ställs för att kunna... Läs hela svaret -
Vilken är bättre för framtid dvs vilken har mer som framtidsyrke ?
Hej ! jag undrar vad är skillnaden mellan Farrmakologi och apotekare ? Vilken är bättre för framtid dvs vilken har mer som framtidsyrke ?
Hej Marina, Farmakologi är det läkemedelslära, som bl a studerar hur substanser interagerar med levande organismer för att åstadkomma en funktionsändring,... Läs hela svaret -
Vem är farmakologens arbetsutgivare?
Hej igen! Jag undrar vem farmakologens arbetsutgivare är. Eller någon som har med yrket att göra. Vem är det som anställer en farmakolog?
Hej Stina, kliniska farmakologer kan få anställning på Universitetssjukhusen, t.ex på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Andra tänkbara arbetsgivare är... Läs hela svaret -
Vad har en farmakolog för utrustning?
Hej! Jag undrar vad en farmakolog har för utrusning under en vanlig arbetsdag? Vad har en farmakolog för kläder på sig eller är det helt valfritt vad man ska bära?
Hej Stina, eftersom Farmakolog är ett samlingsnamn och man kan jobba på olika ställen så kan det variera mycket. Det är viktiga och intressanta frågor du ställer, men som... Läs hela svaret -
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för en farmakolog?
Hej igen! Jag undrar hur en vanlig arbetsdag ser ut för en farmakolog? Vad gör en farmakolog en helt vanlig dag på jobbet? Tack i förhand!
Hej Stina! Se t.ex intervju med en forskare i klinisk farmakologi -här >>>> är snabblänk till Karolinska institutets hemsida där intervjun är publicerad. Det är en... Läs hela svaret -
Hur många farmakologer arbetar i Sverige?
Hej! Just nu i i skolan arbetar vi med olika yrken. Jag har valt att arbeta med farmakologi. En sak jag undrar är hur många farmakologer vi har i Sverige. Är det många som utbildar sig och vill jobba som farmakolog här i Sverige?
Hej Stina, jag ska försöka hitta svar på din fråga och återkommer. Kika så länge på yrkesbeskrivningar yrke/farmakolog>> och... Läs hela svaret -
hur kan en kemiingenjör jobba på apoteket?
Hej, hur kan en som har läst klart kemiingenjör-tillämpad bioteknik programmet jobba på apoteket? vilka kurser krävs att man ha läst ? Får man läsa kurserna med apotekarestudenter t.ex på Göteborgs universitet? Går det bra om man bara läser allmän farmakologi 7,5hp?
hej Dena! På apoteket är det apotekare, receptarier och farmaceuter som arbetar. Om det inte finns möjlighet att få tag på behöriga sådana, kan arbetsgivare anställa personer med andra utbildningar. Det är... Läs hela svaret -
kan jag läsa vidare efter kandidatexamen i bma till en farmakolog?
hej jag funderar på att välja utbildningen biomedicinsk analytiker vid karolinska som ger både en yrkesexamen och en medicine kandidatexamen (kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap). Det som jag undrar om är kan jag läsa vidare en master i farmakologi och bli en farmakolog?
Hej David! Jag råder dig att läsa på http://www.framtid.se/profession/farmakolog/ där det bl a förklaras hur man kan bli Farmakolog (många farmakologer har läkar- eller apotekare-... Läs hela svaret -
Fördelar med något specifikt profil inom en viss inriktning?
Jag vill läsa till en farmakolog, patolog eller läkare men vilka konsekvenser blir det utav att man börjar natur med profil management eller bio medicin? Vilka fördelar och nackdelar har man jämfört om man valde vanligt natur utan något specifikt profil ämne? Hur påverkar profil de yrken man...
Hej! Ja det var många frågor du hade jag ska försöka besvara samtliga. Olika utbildningar har olika krav för att vara behörig (rätten att söka). Samtliga utbildningar du nämnde har höga... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga