Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32076 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'komplettera gamla gymnasiebetyg' (5 st.)
-
Läsa upp IG:na i ett slutbetyg?
Hej! Om man har ett slutbetyg med IG i 250 poäng, kan man då läsa 250 poäng valfria kurser? Om nej, hur gör man om GY00 kurserna inte motsvarar GY11? Om ja, kan man räkna bort IG:na och räkna in de nya kurserna när man räknar ut meritvärdet? Mvh Valentina
Hej Valentina,i ett Slutbetyg från gymnasiet eller från komvx kan man inte ta bort kurser, men om man får högre betyg i motsvarande ny kurs, då räknas det högre betyget in, i... Läs hela svaret -
Hur nå grundläggande behörighet med slutbetyg från 2011?
Hej! Jag undrar vad som gäller angående slutbetyg, grundläggande behörighet och eventuellt krav på gymnasieexamen. En person nära mig har ett slutbetyg från gymnasiet (dvs det står Slutbetyg i rubriken, innehåller 2500 poäng och har...
Hej Alma,jag rekommenderar att personen som har ett Slutbetyg från 2011 och som vill uppnå behörighet till högskola bokar tid med SYV på komvux i den kommunen där hen... Läs hela svaret -
Plugga upp Gaaamla betyg?
Hej Syv! Jag gjorde avbrott under gymnasiet 05/06 och klarade aldrig att få ett helt slutbetyg. Något år senare ångrade jag mig och började läsa på komvux, till en början gjorde jag många försök att ta upp studierna men det slutade alltid med avbrott. Fram tills nu! Dom senaste 18...
Hej Mattias, idag är gymnasieexamen (Examensbevis) standard. Och Slutbetyg kan man få "på undantag". De "gamla" kurser som ej har motsvarighet i det nya systemet kan du inte läsa upp, tyvärr. Om du... Läs hela svaret -
Ska man komplettera även fast man har behörighet?
Hej!
Ja, det tycker jag är bra att komplettera sin ansökan med betyg i högre kurser, även om de ej krävs för behörighet till just den yrkeshögskoleutb. Det kommer att göra dig ännu mer behörig !;)
Jag läser in kurserna: Ma2, Sv2 och Eng6 på komvux just nu och måste snart söka till en utbildning. Jag har tänkt att söka flera yh-utbildningar och behörigheten på de olika utbildningarna skiljer sig. Ena yh-utbildningen har t.ex.... -
Gäller mitt Gamla betyg från gamla gymnasieformen?
Hej Jag tog studenten 2010 och fått slutbetyg IG på engelska och matte B. Har ej klarat av att komplettera, för tillfället är jag mammaledig. Sedan dess har jag läst en kurs på 200 p och senare bageri och konditori. Jag har fått veta att det finns en så kallad 8 års regel, hur ska jag gå...
Hej Pinar! Det är nödvändigt att veta om det står SLUTBETYG eller SAMLAT BETYGSDOKUMENT på det "pappret" /dokumentet (lista på kurser med tillhörande betyg) som du fick när du slutade på gymnasiet. Det är... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga