Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31978 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'särskild variant' (22 st.)
-
Kan man bli tandläkare om man går natur medicin?
Hej jag går i nian och vill bli tandläkare, jag fick höra att jag kan gå natur medicin för att bli tandläkare av studievägledaren i min skola. När jag sökte på detta i Google så står det att man bara blir tandläkare av...
Hej!Särskild behörighet som svenska tandläkarprogrammen kräver består av godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4.Och alla de kurserna... Läs hela svaret -
Hur beräknas/inräknas specialidrott i gymnasieexamen?
Hej, Min son läser 700p specialidrott som en del av att jag går på RIG i en specifik idrott. Hans program är annars Sam/Beteende. 1) Hur många av dessa poäng gällande specialidrott får räknas in i hans examen som ju rymmer 2500p? Jag har...
Hej,om vi först tar och tittar på en "vanlig gymnasial utbildning" på SA/beteende och hur det examensbevis ser ut. Gå in... Läs hela svaret -
Kan man ändra vilka utökade kurser man har i efterhand?
Jag tog studenten för några dagar sedan och såg att en kurs som jag bad om att få utökad, då jag fick lägre betyg i den, inte blev utökad. Jag har läst Natur med speciell inriktning musik och kursen i fråga var Gehörs- och...
Hejsan,eftersom du läste en särskild variant, då får din gymnasieskola byta ut alla inriktningskurserna mot "skolans lokala inriktning" som i ditt fall är MUSIK och... Läs hela svaret -
Vad innebär profiler på gymnasiet?
Vissa gymnasieprogram och inriktningar har dessutom profiler - gissar att man då läser de vanliga programgemensamma ämnena såväl som inriktningsämnena, och att profilkurserna läses inom ramen för programfördjupningen? Tacksam för svar!
Hej Lovisa,ja, du har rätt; "profiler" är ett sätt för gymnasieskolorna att på förhand meddela eleverna vilka "valbara kurser" som eleverna ska läsa; de kurser som... Läs hela svaret -
Spets & särskild variant = inriktning?
Om man läser spets eller särskild variant - ryms kurserna inom inriktningen? Dvs kan man säga att spets eller särskild variant är en form av inriktning?
Hej Lovisa,när en en gymnasieskola beviljas starta en "särskild variant" då får skolan byta ut inriktningskurserna (alla eller några av dem) mot andra kurser. Vad gäller... Läs hela svaret -
Individuella val?
Hej! Jag går andra året på ekonomi programmet på gymnasiet. Jag undrar lite om individuella val. Jag har läst spanska 3, läser nu spanska 4 och ska nästa är läsa engelska 7. Vilket gör så att jag kommer upp i 2,5 i merit. Nu till...
Hej Astrid,för att bli behörig till eftergymn.utbildningar bl.a till högskola-universitet, behöver du få ut Examensbevis. Se gärna programplan för EK. För att kunna få ut examensbevis... Läs hela svaret -
vilken linje ska jag ta?
hej jag kan verkligen inte bestämma mig ifall jag ska ta sam eller natur. Jag gillar väldigt mycket NO men jag är starkast i so ämnen. Jag vill inte gå natur-sam då skolor jag gillat inte har det som ett val. Jag tänkte dock på thorens linje natur...
Hej Natalie,NA har två nationella inriktningar och om det inte är så att Skolverket (på undantag) har beviljat "särskild variant", alltså att just den gymnasieskola får erbjuda särskild... Läs hela svaret -
Natur och natur estet yrken ?
Vad är det för skillnader på yrkena mellan natur och natur estet ( bild) ?
Hej, jag tror du med "natur" menar Naturvetenskapsprogrammet (för att annars kan man mena Naturbruksprogrammet, som också förkortas ofta med "natur" eller "naturbruk"). NA är ett... Läs hela svaret -
Matematik 4 obligatoriskt på Natur/Musik?
Min son går första året på Natur/Musik. Nu undrar vi om Matematik 4 är obligatoriskt för just hans inriktning eller om han kan nöja sig med Matematik 3 och ändå komma igenom gymnasiet som godkänd?
Hej Jöns; troligtvis (eller förhoppningsvis) är inte matte 4 en obligatorisk kurs för din son. Det exakta svaret måste du/ni få på den gymnasieskola som det gäller,... Läs hela svaret -
Bli professionell musiker men inte gå estet?
Hej, jag undrar om man måste ha gått musik på gymnasiet för att kunna komma in på kmh. Jag vill står mellan att gå natur matte på Norra Real eller musik på Södra Latin. Jag känner att jag hellre går natur eftersom att jag...
Hej Line,kika gärna på kmh.se/utbildningar/alla-utbildningar/kandidatprogram/musiker-klassisk där det bl.a står att, förutom Grundläggnade behörighet till högskolestudier... Läs hela svaret -
hur sa jag tänka när jag väljer gymnasium?
hej, jag är en tjej som till hösten ska börja nian, därav har jag nu börjat att leta efter olika gymnasium och linjer som intresserar mig. just nu står det mellan en estetisk danslinje och den naturvetenskapliga. båda linjerna innehåller kurser och materiell som intresserar mig. mina...
Hej Sofia,du ställer några frågor, bl.a "är det viktigare att ha roligt eller att försöka lära sig så mycket som möjligt under åren?" och jag tänker... Läs hela svaret -
Kristofferskolan?
Hej! I gymnasiet kristofferskolan i Sthlm så finns det en linje som heter: naturvetenskap inr Waldorf. Är det då natur natur? Och vad menas med Waldorf?
Hej A,när det är Särskild variant på en gymnasial utbildning, då får inriktningskurserna (på NA/naturvetenskap är det fysik2, kemi2, bioglogi2 och matematik4) bytas ut mot andra kurser, t.ex... Läs hela svaret -
ekonomiprogrammet med musik?
Hej! Min son letar efter ett gymnasium (helst i södra Stockholm) som har ekonomiprogrammet med inriktning musik. Då ska det vara spela instrument eller sång, inte digitalt. Helst ska utbildningen vara på engelska men de andra kriterierna går före. Finns det någon sån? Eller måste han välja...
Hej Ditte,exakt de önskemål som du beskriver i din fråga - tror jag, tyvärr, inte att det går att uppfylla. Menkika gärna på följande alternativ:Östra-gymnasiet... Läs hela svaret -
Byta från naturnatur till Natur-estet?
Hej! Jag går naturnatur och har tanken att byta till Natur-estet, vilka kurser missar jag och vad skiljer de från varandra? Tack//
Hej Massara, inriktningskurserna på NA-natur ("natur-natur") är följande kurser:Fysik 2Kemi 2Biologi 2Matematik 4. ***********Om exakt vad du menar med Natur-estet, vet jag tyvärr inte. Den andra... Läs hela svaret -
Antagningspoäng Natur/musik?
Baserat på förra årets antagning undrar jag hur högt betyg (poäng) min dotter behöver ha från grundskolan för att komma in på naturvetenskspliga programmet med musik (est) på Donnersgymnasiet i Göteborg. Jag har tittat på gr.se men förstår inte; inträdesprovet kanske räknas om till poäng?
Hej Jennie, jag förstår det som så att din dotter är i första hand intresserad av att komma in på NA, Särskild variant /musik/ på Donnergymnasiet>> och man får givetvis... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga