_Carl

    Jag tog studenten för några dagar sedan och såg att en kurs som jag bad om att få utökad, då jag fick lägre betyg i den, inte blev utökad. Jag har läst Natur med speciell inriktning musik och kursen i fråga var Gehörs- och musiklära. Jag har läst 2700 poäng och undrar ifall det går att ändra vilka kurser man har som utökade nu i efterhand och vilken roll de utökade kurserna spelar. Jag fick nämligen bättre betyg i båda mina utökade kurser jämfört med i Gehörs- och musiklära, m.fl. De kurser som fick stå som utökade är matematik 5 och fysik 2 och de kurser som jag valde till är tyska 4, matte 5, fysik 2 och körsång 1. Egentligen hade jag alltså bara möjlighet att välja till två valbara kurser men jag fick dispens. Om det inte skulle gå att ändra i efterhand, hur bedömer en högskola min ansökan? Kan de se vilka utökade kurser jag har läst och vilket betyg jag fått i de ämnena eller gäller det endast när kurserna behöver räknas in för extramerit eller behörighet?

    • Milla : Vilken utbildning på universitetet/högskolan sökte du till? Detta behöver jag veta för att få fram vilka kurser som krävs för särskild behörighet.
    • _Carl : Jag har sökt lite olika utbildningar men bland annat teknisk fysik och datateknik på KTH och business and economics på Handelshögskolan.
    • Milla :

      Vad gäller HHS så är det ett icke-statligt lärosäte ("privat skola") och bestämmer ganska mycket själv om sina antagningsregler... t.ex väljer de (i alla fall enligt det jag känner till sedan innan) att inte ta hänsyn till meritpoängen. Så, dina U-kurser i ditt examensbevis blir här troligtvis inte inräknade men du får fråga antagningsgruppen på HHS hur de gör (de kan räkna in de också, om de "vill"... som sagt, behöver inte den skola följa de reglerna som gäller för statliga lärosäten).
      *** ang. kth.se/utbildning/civilingenjor/teknisk-fysik så är det en av utbildningar inför yrket Civilingenjör och på grund av att fysik 2 och matematik 4 ingår i särskild behörighet, kommer båda betygen som i ditt examensbevis är "U" räknas in: fysik2 på grund av att den krävs för särskild behörighet och matte 5 för att matte 4 krävs och därför ger matte 5 dig 1.0 meritpoäng.

    • _Carl : Nu förstår jag, tack återigen!
    • Milla : Men... så bra! Jag är glad att mina svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    eftersom du läste en särskild variant, då får din gymnasieskola byta ut alla inriktningskurserna mot "skolans lokala inriktning" som i ditt fall är MUSIK och det i så fall mycket möjligt att kursen Gehörs- och musiklära är för dig en Inriktnignskurs och med det en obligatorisk kurs och obligatoriska kurser får inte bli Utökade. Det är vad jag tror hände... . Du får annars gärna fråga på din f d gymnasieskola vilka inriktningskurserna i din "speciella utbildningen" (särskild variant) är.
    Om vi jämför med en "vanlig utbildning" på Naturvetenskapsprogrammet -- se Programplan för NA på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf De flesta elever i Sverige som läser på Naturvetenskapsprogrammet läser en "vanlig utbildning", alltså en av inriktningarna: antingen Naturvetenskap eller Naturvetenskap & Samhälle. Och rätt programstruktur är obligatoriskt att följa, bland annat samtliga kurser inom en av inriktningarna (inriktningskurserna) måste ingå i examensbevis som vanliga kurser, ej utökade.
    De gymnasieskolorna som av skolverket fick lov att erbjuda Särskild variant, får byta någon kurs, några kurser eller alla kurser som är inriktningskurserna mot "andra kurser" som på din utbildning är musikkurserna. I och för sig så är det inte omöjligt att just Gehörs- och musiklära kan för dig vara en valbar kurs, ej inriktnings-(obligatorisk) kurs. Du får fråga om det på din gymnasieskola. Men hur som helst, att ändra i efterhand är väldigt svårt. Om du fick ut ett giltigt examensbevis utan några formella fel som gör det ogiltigt då kommer inget att ändras i ditt examensbevis.
    I ditt examensbevis står matematik 5 och fysik 2 som "U"/utökat program. Om du söker till en svensk högskoleutbildning som kräver fysik2, kommer betyget i fysik2 räknas in. Om du söker till en högskoleutbildning som för särskild behörighet kräver matematik 3 eller 4, då ger matte5 meritpoäng och betyget i matte5 kommer räknas in. Om du däremot söker till en utbildning där lägre kurser i matematik ger dig max meritpoäng (t.ex juristprogrammet kräver ej matte för särskild behörighet och då får du max meritpoäng för matte genom matematik 2,3 och 4) och matte5 betyget behöver inte räknas in. Jag skriver "behöver inte" för att i fall inräknande av matte-5-betyget skulle höja ditt snitt, då kommer det räknas in (detta för att man kan låtsas som om matte 5 ger dig meritpoäng... för att det är en kurs som i princip kan ge meritpoäng). Antagning.se räknar där det är möjligt, till den sökandes fördel.

    Studie- och yrkesvägledare
    • _Carl : Tack för utförligt svar!