Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31937 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'prövning oavsett folkbokföringskommun' (6 st.)
-
Hur höjer man sitt betyg efter gymnasiet?
Hej! Är en elev som nyss slutat Gymnasiet och vill höja mitt betyg i svenska 3 för att höja mina meritpoäng. Hur kan jag höja mitt betyg efter gymnasiet? Jag vet att ett sätt man kan höja betygen är vija komvux prövning, måste man...
Hej Ale,om man anmäler sig till prövning, sköter man förberedelserna på egen hand: det erbjöds inte någon undervisning i kursen (i bästa fall kan man få tid att kunna... Läs hela svaret -
Prövningar på komvux (i en annan kommun)?
Jag vill göra prövningar på komvux för att få CSN tidigare nästa år, när jag nu kollade på programmering 1, i min hemkommun, västerås var sista ansökningsdagen igår, nästa sista ansökningsdag är i juni och...
Hej Elin,har du pratat med CSN om vad som gäller i det fallet som du beskriver. Jag är inte alls säker på att betyg man får på prövningar kommer räknas som "studier"... Läs hela svaret -
Läsa komvux under 20?
Hej! Jag vill läsa några kurser på komvux för att få högre meritvärde men har fortfarande inte fyllt 20 år, jag har tagit studenten också. Jag undrar ifall jag inte får läsa kurser då jag är under 20, får jag...
Hej Mira, om du fick examensbevis eller studiebevis, då kontaktar du komvux i den kommunen där du är folkbokförd och visar upp det dokumentet du fick i slutet av år 3 på gymnasiet; och du får... Läs hela svaret -
Prövningar på komvux?
Jag har som mål att göra runt 8 stycken prövningar detta läsår. Problemet är bara att jag inte vet hur jag ska gå till väga, detta eftersom att min kommun endast har en gymnasieskola, som i sin tur endast anordnar två stycken prövningar...
Hej Abbas;det du beskriver är tyvärr ett "vanligt problem".Enligt Skolverket så får man göra prövningar i alla de olika svenska kommuner, om man inte längre är gymnasieelev. Men... Läs hela svaret -
Kan man göra prövning i moderna språk i en annan kommun?
Hej hej hallå! Det Ahmed, 21 år gammal, går naturvetenskapliga programmet i Karlshamn- Blekinge. Jag går sista året och vill göra en prövning på arabiska steg 4 och 5 i en annan kommun eftersom vår skola erbjuder bara arabiska moderna...
Hej Ahmed, för godkänt betyg i moderna språk 3 /arabiska eller något annat språk/ får du 0.5 i merit. Inom MODERNA SPRÅK kan man som max /maximal/ få 1,5... Läs hela svaret -
ens hemkommun inte erbjuder en viss kurs i prövning?
Hej! Jag är en nyexaminerad elev från gymnasieskolan; har en fullständig gymnasieexamen men behöver komplettera upp vissa kurser för att få högre meritpoäng. Tyvärr så erbjuder inte min hemkommun, Lidingö, ett flertals kurser. Hur ska...
Hej Gula, mitt första förslag är HÖGSKOLEPROVET. om du är behörig till "din högskoleutbildning" kan du komma in i HP-urvalsgruppen. Med det sagt, går vi vidare... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga