Ahmed

    Hej hej hallå! Det Ahmed, 21 år gammal, går naturvetenskapliga programmet i Karlshamn- Blekinge. Jag går sista året och vill göra en prövning på arabiska steg 4 och 5 i en annan kommun eftersom vår skola erbjuder bara arabiska moderna språk 3. Jag behöver göra prövningen eftersom jag saknar 1,5 merit poäng och hinner inte ta de i år då jag läser något annat individuellt val. Jag har därför varit i kontakt med rektorn som i sin tur kontaktade skolverket för att se om jag kan får göra det. Tyvärr sa skolverket nej av någon anledning som jag inte begriper. (Känner igen en kamrat som lyckades göra prövning när han bodde i annan kommun upp i Östersund). .Jag har läst några kommentarer i denna sida där andra har frågat typ samma fråga och ni har angett att det är svårt att göra prövning i annan kommun när man går fortfarande på gymnasiet. Men jag har också förstått, enligt några kommentarer, att OM SKOLAN VILL så kan de hjälpa till, oavsett folkbokföring och kostnader, vilket rektorn inte nämnde, utan hon skyllde bara på att skolverket inte godkände göra prövning i en annan kommun av någon anledning. OBS! Meritpoäng är avgörande för utbildningen som jag ska söka till framöver. Vad som är speciellt i mitt fall är att jag har redan tagit studenten i hemlandet, men jag var dock tvungen att gå om gymnasiet eftersom jag visste redan att validering av mitt betyg kommer att ta för lång tid, samt att den inte kommer vara till nytta. Jag har kommit till Sverige för drygt tre år sedan, sedan dess har jag kämpat ihjäl mig för att lära mig språket inom 6 månader samt hinna ikapp de elever som läste årskurs 1 på gymnasiet, vilket medförde att jag fick plugga på egen hand, samt göra en hel del prov enskilt. Jag har i alla fall lyckats klara av det här utmärkt och ligger faktiskt på en hög nivå. Så nu efter totalt 6 år på gymnasiet vill jag absolut inte vänta ett år till. Mina frågor: 1- Jag har för mig att frågan om prövningar gäller bara skolor som erbjuder sådana kurser. Vad är Skolverkets anledning till att inte godkänna göra provet i en annan kommun då? kan det vara för att vår skola erbjuder Arabiska 3? Eller har rektorn inte förklarat situationen rätt? 2- Rektorn kommer dock att kontakta Skolverket igen och ställa frågan ytterligare en gång! Om vi säger att Skolverket godkänner denna gång, samt att skolan går med på att skicka mig till en annan kommun, är det någon kommun i närheten av Blekinge som kan erbjuda de kurserna? Uppskattar verkligen all uppmärksamhet och delaktighet!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmed,

    för godkänt betyg i moderna språk 3 /arabiska eller något annat språk/ får du 0.5 i merit. Inom MODERNA SPRÅK kan man som max /maximal/ få 1,5 i merit. På så sätt kommer inte betyget i moderna språk 5 ge dig några meritpoäng. Det är i så fall betyget i moderna språk 4 som för dig är viktigt att få.

    Om du på din gymnasieskola kan läsa eller göra prövning i något annat modernt språk, som din skola kan erbjuda - skulle det kanske kunna bli en lösning?

    Om din skola erbjuder arabiska 3, då har ni lärare som kan sätta betyg i arabiska som moderna språk på eller i anslutning till din skola; om din skola vill hjälpa dig - kan de erbjuda dig prövning i arabiska 4 i så fall. Om din skola inte vill hjälpa dig, kan ingen tvinga dem, för att det som gäller är:

    följande språk måste på gymnasiet erbjudas som Moderna språk: franska, spanska och tyska (alla andra språk KAN ERBJUDAS men behöver inte);
    prövning har gymnasieelev rätt att göra i två fall: om eleven fick F betyg i den kursen; eller om kursen är inskriven i elevens studieplan men eleven ej fick möjlighet att läsa kursen. Exempel: om din skola skriver in Arabiska 4 in i din individuella studieplan, men du kan inte erbjudas undervisning i den kursen - då måste din skola ge dig möjlighet att göra prövning i den (om du så önskar).

    Jag förstår att du vill ha meritpoäng och helst max i merit, men det är tyvärr inte elevens rättighet. Det finns många elever som inte får några meritpoäng allls, men ändå kommer in på sina högskoleutbildningar.

    Bra att veta är det också att vissa högskoleutbildningar - t.ex HHS >>ej erkänner meritpoäng; meritpoängen gäller inte heller när man söker till högre utbildningar utomlands.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA