Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32039 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'PT' (5 st.)
-
Val av utbildning - Personlig tränare/tränare och coach?
Hej,
Jag har en termin kvar innan jag tar studenten. Jag kommer behöva plugga upp högskoleprovet för att komma in på min drömutbildning inom ekonomi och beräknar att detta kommer ta cirka 1 år. Jag vill helst inte vänta längre än 1...
Hej Sandra, yrken PT & Kostrådgivare är i Sverige icke-reglerade. Hur det är i andra länder, kan vara olika - beroende på vilket land det gäller.De utbildningar... Läs hela svaret -
Personlig tränare?
Hej! Jag skulle kunna tänka mig att bli PT i framtiden och undrar om det krävs något särskilt för att bli det? Måste man betala för utbildningen själv eller kan man få något bidrag etc? Och finns det jobb som liknar PT yrket?
Hej Anonym! Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/personlig-tranare Och liknande yrken är -... Läs hela svaret -
GY alternativ för rörelsehindrad elev?
Hej! Skulle vara ytterst tacksam om ni kunde hjälpa mig att spåna på diverse alternativ för elev som är rullstolsburen, men intresserad av träning och hälsa. Denna elev har som mål att jobba som PT. Jag förstår att det kan vara begränsade möjligheter för en rullstolsburen person, men det...
Hej Merim, mitt första förslag är att ni tar kontakt med Specialpedagogiska Skolmyndigheten>>>. Mitt andra förslag är att ni tar kontakt med alla de gymnasieskolor där eleven kan... Läs hela svaret -
Kan pt utbildning räcka som krav för fysioterapeut?
Jag behöver komplettera mina betyg med matte b och naturkunskap b för att få söka in till utbildningen Fysioterapeut. Har hört något svagt om att man kan läsa kursen Personlig Tränare och det i sig ska räcka för att vidare komma in till Fysioterapeut. Stämmer detta? Alltså att jag kan läsa den...
Hej Cecilia! Om man vill utbilda sig till Fysioterapeut i Sverige - behöver man läsa en högskoleutbildning och till högskola måste man bli behörig. Till... Läs hela svaret -
Vilka kurser behöver man?
Hej! Jag går Handelsprogrammet på Malmö Idrottsgymnasium, årskurs 1 och ska precis välja kurser inför tvåan. För att få högskoleförberedande behöver jag lägga till Eng 6 och Sv 3, vilket jag ska lägga till men klarar jag att jobba som PT, inom idrott överlag, kanske kurator utan Matte 2?
Hej Amanda! På Handelsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HA.pdf väljer man 700 poäng Programfördjupande kurser + att alla elever på alla program väljer 200 poäng inom Individuellt val. För... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga