Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31970 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'gih' (7 st.)
-
Hur ska jag bli religionlärare?
Vart kan jag studera för att bli religionslärare. Min plan är att bli idrott och religionslärare. Men jag fick höra att man inte kan bli bara religionslärare utan att man måste ha något annat SO ämne. Är der sant?
Hejsan,lärarutbildningar är ganska ofta en "djungel" som är svår att hitta inom. Om man inte hittar ämneslärarprogrammet som utbildar till just de ämnena som man vill bli... Läs hela svaret -
Hur blir jag idrottslärare i stockholm?
Vilken skola kan jag studera på för att bli idrottslärare i stockholm. Kan man vara idrott och religionslärare i gymnasiet eller får man bara undervisa i idrott?
Hejsan,jag vill råda dig att kontakta Studie- och karriärvägledning på GIH, gymnastik- och idrottshögskolan: se kontaktuppgifter... Läs hela svaret -
Vilka skolor finns det för ämneslärar programmet mot gymnasiet?
vilka skolor i stockholm finns det för att bli ämneslärare mot gymnasiet. Mer specefikt i religion och idrott. Jag vet att det finns Su och södertörn men jag undrar om det fiins fler?
Hej,om du har för avsikt att anmäla dig nu för start Vårterminen 2024, så verkar det inte finnas någon sådan utbildning som är sökbar, tyvärr. -
Är folkhögskola bra alternativ?
Hej! Jag gick ut gymnasiet sommaren 2020 med 7 F, nu vill jag plugga upp mina ämnen och kommer snart börja i folkhögskola men jag är orolig att jag inte blir antagen till högskolan jag vill söka till om jag går på folkhögskola. Jag vill söka...
Hej Saif,Antagningsstatistik för Ämneslärarprogrammet mot gymnasieskolan (Gymnastik- och idrottshögskolan) säger att de senaste några ggr har alla sökande med omdöme från en... Läs hela svaret -
Undervisningsbehörighet lärare?
Hej, jag läste på Göteborgs universitets hemsida att om man utbildat sig till ämneslärare inriktning åk 7-9 med idrott och hälsa (90hp) som förstaämne så kan man även undervisa på gymnasiet? Stämmer det alltså att jag...
Hej Tea,jag råder dig ställa den här frågan till studievägledare på lärarhögskolorna, till GIH och till skolverkets avdelning för lärarlegitimationer samt till GU, där... Läs hela svaret -
Val av utbildning - Personlig tränare/tränare och coach?
Hej,
Jag har en termin kvar innan jag tar studenten. Jag kommer behöva plugga upp högskoleprovet för att komma in på min drömutbildning inom ekonomi och beräknar att detta kommer ta cirka 1 år. Jag vill helst inte vänta längre än 1...
Hej Sandra, yrken PT & Kostrådgivare är i Sverige icke-reglerade. Hur det är i andra länder, kan vara olika - beroende på vilket land det gäller.De utbildningar... Läs hela svaret -
Finns det linjer som kan hjälpa en att bli fotbollstränare?
Hej! Jag undrar bara om det finns någon typ av högskolelinje som skulle hjälpa en att bli fotbollstränare men som man även skulle kunna jobba med något annat igenom som t.ex idrottslärare?
Hej Benjamin, Många fotbollstränare har bakgrund i att vara f d aktiva idrottsutövare, och t o m f d professionella idrottare men man kan också bIi idrottstränare genom... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga