Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32049 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'behörighet till socionom' (5 st.)
-
Hur ska jag bli socionom eller liknande?
Hej! Jag har som mål att försöka komma in på en socionom utbildning. Jag har 14.05 i merit idag. Och problemet är då att när jag räknat på meriten så har jag kommit fram till att om jag ska få fram poängen som krävs så skulle jag behöva få A i ca 8 ämnen på komvux för att få meriten...
Hej,jag tycker du kan börja med att skaffa dig betyg i matematik 2a (satsa på så högt betyg som möjligt, helst A). Eftersom obehöriga kan ej antas till svenska universitetsutbildningar... Läs hela svaret -
Är det någon skillnad med läkemedelstekniker ock apotekstekniker?
Hej! Har massa funderingar. 1. Är det någon skillnad mellan apotekstekniker och läkemedelstekniker? 2.finns det någon liknande socionomutbildning som inte kräver ma2? 3.vill jobba inom vården men är inte godkänd inom ma2? Finns det utbildningar som...
Hej Abir,om yrket Apotekstekniker var god läs på framtid.se/apoteksteknikeroch om yrket Läkemedelstekniker - på framtid.se/läkemedelsteknikerSocionom... Läs hela svaret -
Vilka vägar finns det till Socionomexamen?
Hej! Jag undrar vilka olika vägar det finns till en Socionomexamen. Jag vet om att det finns socionomprogrammet men jag har hört att man även kan läsa till beteendevetare och därefter lägga till kurser för att få socionomexamen. Vilka kurser är...
Socionomexamen är ett Yrkesexamen som i Sverige idag (uppgift från mars 2020) får endast utfärdas efter studier på socionomprogrammet. Känner inte till några andra vägar... Läs hela svaret -
Samhällskunskap A och Matematik B?
Hej Studievägledarna, Tänkte först tacka er för den här hemsidan, jag har lärt mig så mycket och har verkligen blivit mindre förvirrad i den här studentdjungeln, tackar verkligen. Så, jag vill läsa in Matematik B och Samhällskunskap A eftersom sam 1b/1a1+1a2 och matte 2a/2b/2c inte är ett...
Tack själv - för dina snälla ord om vår sida Fråga SYV! Vi är glada om vi kan hjälpa till! *** Nu till svar på din fråga; du vill bli behörig att söka till... Läs hela svaret -
Vad ska jag göra för att bli antagen till socionomprogrammet i Gävle?
Hej! Jag studerar hotell och turismprogrammet och det är mitt sista året. Jag vill bli en socionom i framtiden. Därför tänkte jag gå sådan utbildning i Gävle (för att jag ville ha distans). Men behörigheten är att man måste läsa klart Matte B Samhälle A och jag har bara läst klart Matte 1a och...
Hej, Jonatan! Det blir svårt för dig att hinna läsa in Matematik 2 och Samhällskunskap 1a2 innan mitten på juni (då det är "deadline" för att... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga