Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'studietakt' (23 st.)

    • draken

      Studietakt fristående kurser för fullt CSN?

      Hej! Jag ska läsa fristående distanskurser på universitet i vår på totalt 30hp och de är på kvartsfart respektive halvfart, samt vissa börjar under period 1 och vissa under period 2. Jag förstår inte hur man i dessa fall räknar vad...

      Milla : : Hej, du måste fråga de som jobbar på CSN för att det där beslutet fattas. Oavsett om jag eller ngn annan säger till dig kommer det beslutet gälla som personal på CSN... Läs hela svaret
    • Kvinna

      Vad blir studietakten med 300gympoäng på gymnasiet?

      Hej, Om man enbart kommer att läsa 300gympoäng på gymnasiet under ett läsår (3 kurser = 100p vardera), vad blir då studietakten? 19%? Finns sannolika skäl till varför det är så här.... //Miss V

      Julia: : Hej,100 gymnasiala poäng läser man på heltid på fem veckor.300p. läser man på heltid på 15 veckor.Läser man 300 poäng på 30 veckor läser man i... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man läsa två olika kurser på komvux?

      Hej! Min vän vill nu plugga upp sina betyg på komvux och undrar om man kan läsa två kurser samtidigt? Studietakten på båda kurserna vill hon ska vara 50% på båda. Är detta möjligt? Vidare undrar jag om man får CSN för 100% studietakt då? Eftersom att man läser två kurser på 50% (deltid)....

      Anna: : Hej Sara,om man läser 2 utbildningar på 50% vardera samtidigt, då är det heltidsstudier. Uppfyller man, för övrigt, kraven som CSN ställer borde man få ut studiemedel... Läs hela svaret
    • Shahd

      Studietakt på komvux ?

      Hej, Jag vill gärna veta om man får bestämma själv studietakten när man läser svenska som andraspråk på komvux eller måste man läsa varje nivå på minst en termin? Varierar det från en kommun till en annan? Jag vill bli...

      Peter: : Hej!Det brukar gå till så här att lärare i svenska gör bedömning om hur snabbt varje studerande kan klara av kurser i SAS grund, alltså svenska som andraspråk på grundskolenivå, och... Läs hela svaret
    • Theodor

      hur fungerar studietakt?

      Hej jag förstår inte riktigt hur studietakt fungerar på distans. får man lektioner på distans via video eller bestämmer man själv helt när man pluggar? om man pluggar 100% betyder det att man MÅSTE plugga heltid alltså inte på...

      Julia: : Hej!Distansstudier är ett samlingsnamn för ett ganska stort antal olika studievarianter. Du kan läsa mer om det på https://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans "Extrema former" av distans är: "bunden... Läs hela svaret
    • Manisara

      Kan man läsa två kurser som ger 30 hp samtidigt?

      Jag pluggar just nu på ett universitet och kommer att anmäla mig inför VT2021. Som jag hade tänkt mig så skulle jag läsa ett huvudämne A som ger 30hp nästa termin, men det visas att det ämnet jag vill läsa bara sker på halvfart + 'kvällstid' (och det ger 30 hp) vilket innebär att jag kommer läsa...

      Milla : : Ja, om en kurs som är på 30 hp läses på 2 terminer, då läser man 15 hp per termin vilket = halvtidsstudier på högskolenivå.Du får söka fler kurser... Läs hela svaret
    • Henrik

      Vilken studietakt är dessa två kurser?

      Hej, Har en liten kort fråga. Jag ska läsa två kurser i höst, en på 25% studietakt (7,5p) och en 50% studietakt (15p). Nu när jag ska söka CSN så blev jag lite smått fundersam, men det är väl så att jag ska söka CSN som...

      Julia: : Hej Henrik!Svar på din fråga beror på när kursstart och kursslut är för kurserna. Om båda kurser har samma start och slutdatum, då är svar Ja, det blir 75% av... Läs hela svaret
    • Valentina

      Komvux och folkhögskola samtidigt?

      Hej, kan man gå på komvux och plugga till undersköterska samtidigt som man går på folkhögskola?

      Anna: : Hej Valentina, det finns inte några förbud mot att läsa på komvux och på en folkhögskola samtidigt. Jag tänker dock på följande: att hinna och orka? På komvux (till... Läs hela svaret
    • H

      Kan man bli antagen till över 45hp om studietakten ej överstiger 150%?

      Hej! Jag har några frågor om universitetsantagning. I höst vill jag läsa C-kurs i mitt huvudämne (vi kallar den för kurs 1 - jag går inte ett program utan söker kurser på nytt varje termin). Denna kurs är på 30 hp och 100% studietakt, alltså 30 hp som läses under den kommande hösten. Jag...

      Liselotte: : Hej H; du kan med fördel ringa till Antagning.se - tel.nr 0771-550720 och tel.tid Vardagar kl.9-16!FRåGA SYV gör inte antagning till högskolestudier. Och vi kan... Läs hela svaret
    • H

      Vad blir min studietakt?

      Om jag är antagen till 3 st kurser (alla 100p var). Där 2 av dessa kurser är på 20 veckor medan den tredje är på 10 veckor. Vad blir min studietakt då i procent?

      Julia: : Hej H,i så fall kommer du ha olika studietakt under de 10 veckorna som du läser alla 3 kurser samtidigt; och under de resterande 10 veckorna under din 20-veckors studieperiod.Under de 10 veckorna som du läser alla 3... Läs hela svaret
    • Eva

      Påverkas mitt CSN?

      Hej! Jag läser just nu 3 olika kurser (två på distans, en i klassrum) och har då alltså 300%, jag bestämde mig då att sänka två kurser till 50%, vilket blir 150% och undrar om det påverkar mitt csn, måste jag då gör en...

      Milla : : Heltid är 100 procent av studietakten som är lika med minst 20 gymnasiala poäng per vecka eller 1,5 högskolepoäng eller 5 yrkeshögskolepoäng. Läser man på mer än heltid, får man... Läs hela svaret
    • Miriam

      CSN bidrag studietakt?

      Hej, jag ska läsa vissa kurser på komvux, men vet inte om jag kommer få bidrag. Jag ska läsa MATMAT02a 100p- NAKNAK01ab 50p samt GEOGEO01 100p totalt blir det 250p. Alla kurser är på distans och pågår mellan 11 feb till 30 juni. Måste jag lägga till fler kurser, blandade med 100 och 50 p tills...

      Julia: : Hej Miriam, om jag räknar rätt så är det 20 veckor mellan 11 febr och 30 juni. Heltid under 20 veckor blir, om man läser gymnasiala kurser 400 poäng. Halvtid - 200 poäng. Om du på 20 veckor... Läs hela svaret
    • Robin

      Läsa in kurser i snabbare tempo?

      Hej! Jag kommer med 99,9 % sannolikhet att klara naturkunskap 1a1 med god marginal. Jag kommer vara klar med kursen till sportlovet, men det räcker ju naturligtvis inte för att ge mig grundläggande behörighet. Målet är att ska söka till Ämneslärarprogrammet: idrott och hälsa och...

      Anna: : Hej Robin,jag antar att du läser på komvux, stämmer det?***Komvux i varje kommun bestämmer själva om de erbjuder kurser på distans, eller på hel- /deltid; kvällstid eller på... Läs hela svaret
    • Ruba

      Fristående kurser?

      Jag är redan antagen till ett 100% program men vill läsa fristående kurser samtidigt. Jag läser termin 5 på mitt program. Kan jag läsa mer än 15 poäng frisående kurser?

      Anna: : Hej Ruba, Antagning.se tar in på max 150% av studietakt - dvs 45 hp per termin som max. Dock känner vi till att folk läser mer. Det är svårt att hinna och orka läsa på mer än 150% av studietakt... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga