Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32010 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'belastningsregister' (6 st.)
-
Rättpsykatrin Systemingenjör?
Jag undrar man kan få jobb som system ingenjör om man har vårdats inom rättspsykiatrin? jag har ej blivit utskriven från rättspsykiatrin ännu.
Hej,jag känner inte till några generella förbud för att söka och kunna få jobbet som ingenjör (gäller både systemingenjör och andra typer av ingenjör) på grund av... Läs hela svaret -
Kan jag veta utbildningar som inte behöver ett belastningsregister?
Jag har klarat gymnasiet barn och fritid inriktning men tänker läsa vidare och har ett problem så vill alla yrke som inte behöver beställa eller visa belastningsregistret.
Hej,Nedan finner du en lista med yrken där det vanligtvis inte krävs ett utdrag från belastningsregistret:1. **Programmerare/Utvecklare**: Skapa och underhåll mjukvara.... Läs hela svaret -
Belastningsregistret?
En elev med en prick i belastningsregistret (grundskolan) kan/får han el hon göra APL på Barn och Fritidsprogrammet?
Hej, Malin!Svar på frågan kan bero på Vad "pricken" handlar om och efter vilken tid den försvinner. Jag vill råda dig ringa till skolverkets upplysningstjänst - tel.nr 08-52733200 och prata med... Läs hela svaret -
Vilka yrken kan man inte studera till om man har belastningsregister?
Hej, jag är nyfiken på vilka yrkeslicenser man inte kan få om man förekommer i belastningsregister om man vill börja studera till något. Vilka studier till yrken är ingen väg för en som man kommer få i slutändan pga...
Hej!Jag vill börja svara med följande information:Informationen i belastningsregister finns under viss tid, inte för all framtid. Efter viss tid tas den bort från... Läs hela svaret -
Jag vill läsa till socionom, men jag vet inte om jag kan?
Hej. Förra året blev jag dömd för ringa narkotika, det var ett fruktansvärt misstag som jag ångrar varje dag, jag kommer aldrig göra om det. Jag kommer ha en prick i register i lite mindre än 5 år till. Kommer jag ens kunna söka till...
Hej! vi fick nu svar från en sakkunnig som är verksam på Stockholms universitet; läs hans svar, nedan:"Förekomst i belastningsregistret är inget hinder för att... Läs hela svaret -
Psykologprogrammet och belastningsregister?
Jag arbetar som fritidsledare vid sidan av och har en ungdom som har hamnat lite snett i livet. Han har en prick för ringa narkotikabrott i sitt belastningsregister, som kommer sitta kvar i 5 år. Han drömmer om att bli psykolog - frågan är alltså: hur kommer...
Hej Hedda,Psykologprogrammet är en utbildning på fem år på heltid. Så, om hen ännu inte är inne i den utbildningen, kommer "pricken" som är på fem år... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga