Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'Matematik 2c' (5 st.)

    • Mattias0101

      godkänt i matte 2c?

      Hej! Jag har just nu matte 2c och har ej gjort några prov så har F i den kursen, har kursprov i den kursen snart så om jag får godkänt i den eller högre kan då min lärare lägga ett godkänt betyg?. Säg inte att jag ska byta linje,...

      Milla : : Hej,betygssättning är lärarens kompetens. Som SYV lär man sig i sin utbildning inte hur man sätter betygen. Det som skolverket säger är att läraren bör sätta det betyget som motsvarar... Läs hela svaret
    • Max

      Går natur och är underkänd i två kurser vad kan jag göra?

      Hej Jag går första året på naturvetenskap inriktning natur. Allting har gått hyfsat bra för mig förutom kemi och matematik 2c. Jag har matat mig något så oerhört mycket. Har haft 3 prov i respektive kurser och misslyckats med varenda ett, alltså ligger jag på ett F just nu. Kemi vet jag...

      Anna: : Hej Max.Reglerna säger att om en gymnasieelev fick F i en kurs har hen rätt innan avgång från gymnasiet göra Prövning i den kursen (tidpunkt från... Läs hela svaret
    • K

      Byta matematiklinje?

      Hej. Jag går i komvux och håller på att läsa till ett examen till högskoleförberedande program. Det var så att jag funderar över att byta en av matematik ämnen som jag hade läst mot samma matematik ämne men i en annan linje. I det här fallet har jag läst matematik 2c och fått betyg i det men...

      Anna: : Hej K! Jag undrar samma sak som Ludmila (se kommentar till din fråga): om du har samma betyg i matematik 2a och i 2c, då spelar det ju ingen roll vilken av de kurserna som kommer ingå i ditt examensbevis, eller?Du... Läs hela svaret
    • Isak

      Ska jag läsa matte 1c eller 2b?

      Hej! Jag ska plugga upp mina matte-betyg på komvux men undrar vilken kurs jag ska börja med. Jag vill kunna plugga tekniska utbildningar på högskola/universitet. Just nu har jag bara kursen matte 1b klar. För att plugga matte 2c krävs ju tydligen matte 1c. Ska jag då börja med matte...

      Milla : : Hej;tekniska utbildningar på högskolenivå kräver godkänt betyg i Matematik4.För särskild behörighet behöver du just matte4-betyget och vilka betyg, förutom matte 1, du har... Läs hela svaret
    • Hanna

      Har jag behörighet?

      Hej! Jag är intresserad utav att söka in på Psykologutbildningen till höst men vet ej om jag har full behörighet eftersom jag endast läst matte 2a+2b, på hemsidor står det lite olika om man behöver 2c eller inte, så, behövs det för att jag ska få full behörighet? Och i så fall, vilket sett är...

      Anna: : hej Hanna! Matte 2a, 2b och 2c är "samma kurs". Det är tre olika spår (varianter) men man läser bara en av de kurserna. Hur kommer det sig att du läste både 2a och 2b? Det är myckt ovanligt att man... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga