Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32105 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'Idrott och hälsa 2' (6 st.)
-
Var kan jag hitta kursen Idrott och Hälsa 2?
Jag pluggar just nu komvux med ambition att komma in på Gymnastik och Idrottshögskolans program Ämneslärarutbildning Idrott och Hälsa åk. 7-9. Ett av kraven är att ha minst godkänt i ämnet Idrott och Hälsa 2 (100p) från gymnasiet....
Hej Lucy!Enligt vad jag vet så erbjuder inte komvux kurserna inom ämnet Idrott och hälsa. Jag tror därför inte att någon kurs i detta ämne kan hittas på komvux i... Läs hela svaret -
Teknikprogrammet?
Får man all behörighet man behöver för att lära till Gymnasielärare i Matematik och Idrott om man läser Teknikprogrammet?
Hej Johanna,för behörighet till gymnasielärare i matematik krävs det, bl.a godkänt betyg i Matematik 4 (och den kurs ingår som obligatorisk i Teknikprogrammets inriktning TEKNIKVETENSKAP; MEN EJ I DE ANDRA... Läs hela svaret -
Hur skall jag lösa mitt problem gällande behörighet för ämneslärare?
Gick precis klart första året på gymnasiet där jag går tekniklinjen. Skulle efter gymnasiet vilja gå linjen för ämneslärare i matematik samt idrott och hälsa (då jag hört från många att den kombinationen är bra...
ang. kurser i Idrottgymnasieskolorna måste erbjuda välja "någon kurs inom ämnet idrott, förutom den obligatoriska Idrott-och-hälsa 1" kursen.... Läs hela svaret -
Idrott och hälsa 2?
Finns det något program på högskola/universitet där Idrott och hälsa 2 ingår i den särskilda behörigheten?
Hej! Kraven för särskild behörighet är inte konstanta, de kan förändras. Så vitt jag vet, så kräver inte någon högskoleutbildning att man har godkänt betyg i idrott och... Läs hela svaret -
Meritkurser /Ämneslärarprogrammet: Idrott och hälsa/Samhällskunskap?
Hej! Mitt stora mål är att bli lärare i idrott och hälsa/Samhällskunskap. Min fråga: Vilka kurser behöver jag för att bli behörig, och vilka kurser är bra att ha med sig(meritkurser) när man söker en sådan stor utbildning? Med vänlig hälsning, Robin Larsson.
Hej Robin, du behöver godkända betyg i Engelska 6, Samhällskunskap 1b - det är kravet för aIIa lärarutbildningar för gymnasielärare; för blivande lärare... Läs hela svaret -
Kan jag läsa idrott och hälsa 2 efter gymnasiet?
Hej jag undrar om man kan läsa idrott och hälsa 2 efter gymnasiet?
Hej Daniel! Det blir nog väldigt svårt att hitta var man skulle kunna läsa Idrott och hälsa 2 efter gymnasiet. Komvux har inte kurserna i idrott. Om du är intresserad av att... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga