Lucy

    Jag pluggar just nu komvux med ambition att komma in på Gymnastik och Idrottshögskolans program Ämneslärarutbildning Idrott och Hälsa åk. 7-9. Ett av kraven är att ha minst godkänt i ämnet Idrott och Hälsa 2 (100p) från gymnasiet. Problemet är att jag inte kan hitta en enda skola eller kommun i Stockholmsområdet som erbjuder kursen. Jag vet att det finns prövningar, men är osäker på hur detta skulle gå till och vill helst bara göra kursen som vanligt. Jag har fått preliminärt OK från min kommun (Lidingö) att leta efter kursen på annan plats, men kan inte hitta den någonstans. Skulle uppskatta om ni kunde visa mig en skola som erbjuder kursen, så jag kan söka den själv. Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lucy!
    Enligt vad jag vet så erbjuder inte komvux kurserna inom ämnet Idrott och hälsa. Jag tror därför inte att någon kurs i detta ämne kan hittas på komvux i någon kommun, över huvudet taget. Inför prövningar förbereder man sig genom självstudier (eller på vilket annat sätt man själv vill t.ex med hjälp av en privat lärare).
    Jag förstår det som så att du vill bli behörig att söka Ämneslärarprogrammet 7-9 på GIH, och behörighet (vad gäller Idrott och hälsa 2-kursen) beskrivs så här Idrott och hälsa 2 "eller motsvarande kunskaper"... Motsvarande kunskaper brukar vad gäller Idrottskurserna vara "flerårigt och mångsidigt idrottsutövande" vilket man kan bekräfta genom ett Intyg från någon idrottsförening. Kontakta antagningsgruppen på GIH och fråga om vad de menar med "motsvarande kunskaper". Fundera över om du skulle kunna förbereda dig på ngt sätt på egen hand och kunna klara prövning i kursen Idrott och hälsa 2.
    Att du skulle hitta den kursen på komvux bedömer jag som osannolikt; detta för att enl.vad jag vet, så erbjuds inte det ämnet på komvux.