Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32000 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'oberoende antagning' (6 st.)
-
Kan man söka till högskola och yrkeshögskola samtidigt?
Hej! Min fråga är det som titlen är. Jag är osäker vad jag vill gå med det jag tänker mig är tekniskt basår eller internationell redovisningsekonom. Man ansöker inte via samma som man gör när man ska ansöka till vanlig...
Hejsan! Det går jättebra att söka till många olika utbildningar samtidigt. Du kan söka till högskola-universitet på www.antagning.se och samtidigt söka till... Läs hela svaret -
Hur gå till väga för att bli IT-säkerhetstekniker?
Hej Jag har försökt ta reda på hur jag kan bli IT-säkerhetstekniker men det verkar finns så många sätt att bli IT-säkerhetstekniker så jag vet inte hur jag ska göra. Jag har läst att examen inom IT-säkerhet från YH är...
Hej,jag vill börja med att påtala möjlighet att söka många olika utbildningar samtidigt; ansökningar till högskola-universitet och till yrkeshögskoleutbildningar... Läs hela svaret -
Kan jag tacka ja till min plats och ändå bli antagen till fler skolor?
Jag har sökt till ett par folkhögskolor till hösten och blivit antagen till en av dessa, men den jag har blivit antagen till är inte den som jag helst vill gå på. Den jag helst vill gå på har jag ännu inte fått besked om. Det jag undrar är om jag tackar ja till den skolan som jag blivit antagen...
Hej ! Enl info på Folkhogskola.nu gör varje folkhögskola antagning till sin egen skola, vilket sker oberoende av andra ansökningar. Den andra folkhögskola... Läs hela svaret -
Att ansöka båda till YH och Universitet och sedan göra ett val?
Hur kan man kombinera att ansöka båda till YH och Universitet och sedan göra ett val? På yh-antagning.se kommer antagningsbesked med svarskrav i slutet av juni, och det står på de flesta YHs websidor att man måste tacka ja/nej inom ett par dagar annars förloras platsen. På antagning.se...
Hej Marina,yh-antagning och antagning.se (högskola-universitet) sker oberoende av varandra. Det är inte förbjudet att läsa på högskoleutbildning och på en... Läs hela svaret -
Tacka ja till flera yrkeshögskolor?
Hej. Jag har sökt ett antal yrkeshögskoleutbildningar till hösten. En av dessa vill ha svar om två dagar, medan jag fortfarande inte har fått besked från ett par andra skolor som jag kanske hellre skulle vilja gå på. Kan jag nu tacka ja till den utbildningen som vill ha svar om två dagar, och...
Antagningarna till olika yh utbildningar är helt separerade och du kan mycket väl göra så som du beskriver i din fråga! -
tandsköterskeutbildning?
hej, kan jag söka tandsköterskeutbildning på Yrkeshögskola Göteborg om jag bor i Borås?
Hej Yasmin! Yrkeshögskoleutbildningar kan man söka helt oberoende i vilken kommun man bor eller är folkbokförd i. Det enda du behöver tänka på om du ska kunna pendla till skolan (om det är ok... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga