Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31993 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'pendla' (41 st.)
-
Trivs inte i min klass, hur ska jag göra?
Hej, jag går första året på gymnasiet o har aldrig direkt trivs i min klass. Jag går ekonomi ekonomi och tycker att linjen passar mig. Har ingen att vara med i skolan och känner mig utanför hela tiden. Jag började att söka andra skolor o nu...
Hej Felicia,mycket tråkigt att höra att du inte trivs i klassen.Ett konkret råd som jag direkt kan ge: be om att få provgå minst en hel skoldag på den nya skolan, innan du eventuellt... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan dessa 2 utbildningar i datavetenskap?
Hej, Det är så att jag är intresserad av läsa till datavetenskap och jag hittade 2 utbildningar som jag inte kan välja med. Vilket är Datavetenskapliga programmet i Göteborgs universitet och Datavetenskap - inriktning systemutveckling i högskolan...
Hej Adnan, antagningsgränser till utbildningar kan gå upp och ner. De tidigare antagningsgränser som man kan se i antagningsstatistiken ger viss "fingervisning" men hur... Läs hela svaret -
Flytta hemifrån eller bo hemma?
Hej! Jag går just nu andra året på gymnasiet i Norrköping och funderar på hur jag ska göra med boende efter gymnasiet sen. Jag funderar på att plugga vidare i Linköping, vilket skulle innebära 40 minuter restid till universitetet och 40...
Läs gärna svar på https://www.fragasyv.se/fragor/flytta-hemifran-eller-bo-hemma -
Pendla med tåg?
Är det för långt att åka tåg till gymnasiet 45 minuter varje dag?
Hejsan, vi rekommenderar att provåka några gånger till och från skolan, innan du gör ansökan. Det är också viktigt att veta om det är 45 min dörr till dörr eller just tågresan... Läs hela svaret -
Vem har rätt att bo på internat?
Hej! Har en elev rätt att bo på internat (gymnasieskola) om skolan/internatet är beläget inom samverkansområdet som eleven tillhör? Exempelvis, kan en elev som är folkbokförd i Malmö flytta till ett internat i Höör om hen blir antagen...
Hej!Mycket svårt att ge ett generellt svar.Många aspekter kan spela roll:- om det är gymnasieskola eller gySär; om eleven har särskilda behov; om gymnasieskola är kommunal eller... Läs hela svaret -
vilken skola eller inriktning ska jag välja?
Jag ska börja andra året i el och energiprogrammet nu men vet inte vilken skola eller vilken inriktning jag borde ta. Den inriktningen jag ville gå (Data och kommunikationsteknik) kommer inte starta där vart jag bor eftersom för få sökte. Då...
Hej!Att pendla 1 timmer och 35 min enkel väg till skolan under två år, tycker jag är för långt. Troligtvis kommer du inte att orka med det. Redan vid 45 min resväg börjar... Läs hela svaret -
Värt att pendla till IB programmet?
Hej, snart så ska jag söka in till gymnasiet och jag har börjat fundera på olika gymnasieprogram jag vill gå, ett av de är IB programmet. Jag tycker mycket om engelska och jag är bra på det, jag vill även plugga utomlands efter gymnasiet...
Hej; man måste inte gå på IB för att efter gymnasiet kunna plugga utomlands men det underlättar på flera sätt: undervisningsspråk Engelska och IB-utbildningen är... Läs hela svaret -
Byta studieort Förskollärarprogrammet?
Hej! Jag har pluggat 4 terminer på förskollärarprogrammet på umeå universitet och har nu flyttat till Kalmar. Läget just nu ser ut så att jag pendlar mellan Umeå och Kalmar, vilket inte är hållbart. Jag har varit i kontakt med...
Hej, enligt våra uppgifter finns distans-förskollärarutibldningar:- på Högskolan i Gävle - se hig.se/LGF- på Mälardalens högskola - se... Läs hela svaret -
Kan man få Bidrag till gymnasiet?
Hej! Jag ska söka till gymnasiet och den skolan jag tittar på tar ungefär 2,5 - 3 timmar med buss att komma till. Jag har kollat på Inackorderingstillägg men den skolan är inte en fristående skola och som jag uppfattar det rätt måste man prata...
Hej Ronja,om jag förstår dig rätt så är det en Kommunal gymnasieskola du vill söka till. Finns det samma program och samma Nationell inriktning på någon skola närmare dig? Om... Läs hela svaret -
vilket gymnasium bör jag välja?
hej, jag har äntligen koll på vilket program jag ska gå (samhälle- samhälle) men nu kommer nästa dilemma. vilket gymnasium ska jag välja, eller asso vill ha några alternativ men jag kan inget om gymnasium. jag bor i Farsta strand och vill inte att...
Hej Zahra,Jag tror att det, förutom Stockholm, även Huddinge som ligger inom pendlingsavstånd för dig.De gymnasieskolorna i Huddinge som erbjuder SA/samhällsvetenskap finner du i listan på... Läs hela svaret -
Vad innebär IMVVO?
Hej! Min syster har blivit antagen till ett introduktionsprogram (IMVVO) på Vipeholmsskolan i Lund. Hon har svår dyslexi och har stora svårigheter i skolan. Eftersom hon fick F i engelska och har stora kunskapsluckor så skulle hon gå på...
Hej Henrik, det måste vara den här skolan - gymnasieskolan-vipan som din syster är antagen till. Du nämner Komvux. Är din syster 20 år eller fyller 20 år snart? För annars så är hon... Läs hela svaret -
Flytta till annan kommun - gå kvar i samma skola?
Hej, min dotter har läst första året på Burgårdens gymnasium. Familjen ska nu flytta till Herrljunga. Min fråga är ifall dottern kan läsa klart sina studier på Burgårdens gymnasium eller behöver hon byta gymnasium?
Hej Berit,eleven har rätt att fullfölja sina studier där hen en gång blev antagen. Frågan är bara - pendlingsavstånd? Eller om eleven kan i veckorna bo i Göteborg och... Läs hela svaret -
Måste vi tacka nej?
Hej syv jag och min kompis bor i Eskilstuna men vi båda har sökt gymnasiet i ett annat län/kommun. Då har vi då fått en inloggning till deras gymnasieintagning och tackat ja till våran plats där. Dock när vi loggar in på våran...
Hej Elsa,det är Gymnasieantagningen i Västerås som borde vara Ditt gymnasieantag.kansli. Olika gymn.antag.kanslier sköter administration kring antagningen på lite olika sätt. Om man tänker logiskt,... Läs hela svaret -
Hur ser ett schema ut på universitet?
Hej! Jag är intresserad av grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Jag har tänkt att läsa det vid Göteborgs Universitet på heltid (100%). Jag bor i Helsingborg och jag vill inte riktigt flytta...
Hej Marwa, att pendla 2,5 timmar enkel väg är inte rimligt; och speciellt med tanke att det kommer - tyvärr- troligtvis att bli förseningar i trafiken...I utbildningen kommer ingå även... Läs hela svaret -
Hur stor chans har jag att komma in som reserv nummer 3?
Hej! Som man ser på rubriken undrar jag hur stor chans jag har att komma in som reserv nummer 3 i en gymnasieskola som inte ligger i min kommun? Vill verkligen gå där och undrar hur stor chans du tror jag har att jag kommer in. Har även försökt få tag...
Hej Arizona,som Reserv nummer 3 har man ganska stor chans att komma in.Du skriver att skolan ej ligger i din kommun. Ska du kunna pendla dagligen till skolan i alla fall? Eller måste du bo... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga