Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31941 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'enskilda kurser' (6 st.)
-
Alternativ för få ut sin examen på yrkeshögskola?
Hej, Om man nu pluggar på yrkeshögskola och inte lyckas få godkänt till enstaka kurs och får därmed utbildningsbevis istället för examen. Kan man läsa upp de kurserna senare och sedan få en examen eller hur funkar det? Jag tänker att...
Hej Irish,det kan tyvärr inte garanteras att få läsa de kurser som ingick i en yrkeshögskoleutbildning - senare. Detta på grund av de kurserna inte längre ges.... Läs hela svaret -
Vilken/Vilka kurser är relevanta att läsa till ??
Läser till paralegal på yrkeshögskola och undrar om det är någon enskild kurs som hade varit bra att läsa till efter utbildningen, särskilt då jag är mest intresserad inom brott-mål om det finns kurser som hade gynnat att man hade läst efter utbildningen ?
Hej Emmy,känner tyvärr inte ngn "given" kurs som skulle rekommenderas som påbyggnad efter yh-till Paralegal. Men fråga gärna dina lärare och när du är... Läs hela svaret -
Går det att välja till fysik 2 och matte 4 som enskilda kurser?
Hejsan! Jag går just nu i 1:an på teknikprogrammet och jag är intresserad av sedan välja informations- och medieteknik i 2:an då jag är intresserad av programmering och datorer i allmämhet. Jag planerar att studera vidare till en civilingenjörs examen inom datateknik sedan efter gymnasiet....
Hej Gary!om du vill vara säker på att få läsa fysik2 och matematik4 behöver du välja inriktning Teknikvetenskap. Och som du kan se i Programplanen för TE,... Läs hela svaret -
Ansökan till enskilda kurser?
Hej! Jag kollar runt på olika utbildningar för högskolan/universitet och kom att tänka på att man kan söka till enskilda kurser istället för färdiga program. Men hur vet man att dessa kurser inte krockar med varandra (på schemat) och mer exakt hur ansöker man till såna kurser?
Hej Alice, det finns kurser som är på heltid, exempelvis 30 hp-kurs och den läses under en termin. Men den kan vara på distans eller på kvällstid eller på dagtid. Är kursen på... Läs hela svaret -
Välj och välj bort kurser helt på distans?
Om man pluggar på distans på gymnasiet. Kan man välja bara vissa kurser? Att man bara väljer just dem man själv vill ta?
Hej Matilda! Om man vill ha Examensbevis och kunna söka till eftergymnasiala utbildningar - behöver man läsa ett av gymnasiets nationella program. Ett annat alternativ är IB>> men det... Läs hela svaret -
Läsa fler fristående kurser samtidigt?
Hej! Jag tar snart studenten och är inte så sugen på att läsa ett helt program redan i höst. Går det istället att söka och läsa flera enskilda kurser på 7,5 hp samtidigt? Om möjligt: gör man sin ansökning som vanligt på antagning.se?
Hej My! Det går bra att läsa fristående kurser på högskola/universitet och max antal högskolepoäng per termin som du kan bli antagen till är 45 hp. Det motsvarar 150%... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga